Een landingspagina maken: help, dat is zo vaak wanhoopmarketing! Met deze tips voorkom je dat.

Vaak zie ik als ervaren marketeer dat de meest belangrijke pagina die een bedrijf heeft, de landingspagina of salespagina, een slechte kopie is van die van concurrenten. Zeker jonge bedrijven die weinig budget te spenderen hebben aan een goed advies van een marketeer en/of copywriter om de broodnodige emotie op te roepen bij hun potentiële klanten, verliezen zich in slecht kopieerwerk van concurrenten. Ze denken het zelf wel te kunnen en realiseren zich niet dat juist deze pagina de belangrijkste is op hun website. Deze gaat effectief geld opleveren namelijk.

Een landingspagina of verkooppagina zorgt voor omzet

De pagina’s die ik voorbij zie komen, zijn vaak te schreeuwerig en niet al te goed afgestemd op het unieke verkooppunt dat juist dát bedrijf en díe persoon te bieden hebben. Iedereen heeft unique selling points en een persoonlijk bedrijfsverhaal met pit.

Juist dát is belangrijk materiaal. In zo’n mega belangrijke pagina als je verkoop- of landingspagina, moet deze corporate story met verve en smaak verteld worden, tussen de regels van je product verkoopverhaal door. Je hoeft natuurlijk niet je hele doopceel te lichten. Dat is juist niet de bedoeling. De charme en de kracht van je bedrijf mag echter wel regelmatig terugkeren.

Het verhaal mag doorspekt zijn met verwijzingen naar jouw unieke karakteristieken. De manier waarop jij je klanten helpt, zal moeten werken als een magneet. Je hebt namelijk een heel belangrijk doel met deze pagina: omzet creëren.

Je verkoopt geen product, maar een emotie

Mensen kopen geen product maar een emotie. Dat is regel 1 in marketing. Dus, klaar met fantasieloze landingspagina’s die geen sprankje van je eigen bedrijfs-DNA weergeven. Het wordt tijd dat jij je unieke formule toont, je passie in iedere regel en quote laat doorschemeren en je niet verliest in een te ludieke opmaak die de aandacht van de werkelijke boodschap afleidt.

En, lieve ondernemer, daarmee wil ik je huisvlijt uiteraard niet ontmoedigen. Het feit dat je zo’n pagina eigenhandig in elkaar knutselt, is uiteraard prijzenswaardig. Vaak heb je echter voor het maken van je volledige website wél hulp ingeschakeld, omdat je daarmee goed voor de dag wilt komen. Dus … als ik je een tip zou mogen geven, dan zou dat de volgende zijn: wees niet te zuinig. Huur een goede businesscoach/marketeer in om je strategie samen met jou te bepalen.

Je kunt veel geld en tijd besparen met 7 tips voor je landingspagina:
  1. Lees alle beschikbare informatie online die er te vinden is over het maken van een landingspagina. Behalve dit artikel dat je nu leest, heb ik er al eerder een blog aan gewijd. De link ervan zal ik hierbij voegen >> 8 belangrijke weetjes over een landingspagina
  2. Als je vervolgens alle informatie hebt doorgewerkt, ga dan goed na wat de emotie is die je bij je klant wilt oproepen. Waarbij kun jij je klant als geen ander helpen? Op welke manier onderscheid jij je van anderen?
  3. Als je die doelgroep zo precies mogelijk hebt omschreven, compleet met karakteristieken en uitdagingen, maak dan een profiel aan (in Excel bijvoorbeeld) waarin je al deze informatie verwerkt.
  4. Als je gaat schrijven voor je landingspagina, zie dan als het ware ‘Pierre’ of ‘Liliane’ voor je en richt je tot hen alsof je met hen spreekt. Geef hen aandacht. Omschrijf het probleem dat jij voor hen gaat oplossen op verschillende aansprekende manieren. Je intentie om hen echt naar een beter resultaat of oplossing te brengen, springt eigenlijk tussen de witregels van het scherm in hun innerlijke camera.
  5. Je spreek de emotie in hen aan die jij, door je werk voor hen, gaat oplossen.
  6. Vervolgens ga je aan de slag om hen te overtuigen van jouw meerwaarde en zet je hen aan tot de aankoopactie.
  7. Op een verkooppagina is maar één button belangrijk. De aankoopbutton. Door jouw charmante marketingverhaal met oprechte positieve storytelling erin, weet je de klant om je vinger te winden.

Neem bijvoorbeeld mijn ideale klant. Dat is een slimme, creatieve en gevoelige ondernemer die met enthousiasme en passie aan de slag gaat, maar af en toe tussen de bomen het bos kwijt is. In de veelheid van werk rond het opzetten van je bedrijf, moet er een boekhouding worden gevoerd, een productlijn worden ontwikkeld, een klantenbestand worden opgebouwd en een marketingbeleid worden opgezet. Het is best veel.

Weg met de wanhoopmarketing en weet wat je moet doen

Buiten je eigen vakgebied, waarvan jij bijzonder veel kennis hebt, heb je echter geen kaas gegeten van de andere zaken die op je bordje komen. In het begin heb je wellicht onvoldoende middelen om de boekhouding uit te besteden, die doe je dan nog zelf. Je blogs schrijf je zoveel mogelijk zelf. Ook al is het dan wellicht je ding niet zo.

Toch is het handig om te investeren in bepaalde zaken. Daar mag je best wat denkwerk aan wijden. Het is namelijk verkeerde zuinigheid om niet te investeren in een goede marketingstrategie die bij je past. Juist omdat je marketing gaat leiden tot verkoop en de financiële middelen die je de ruimte zullen geven om echt geld te gaan verdienen.

Een investering die zichzelf gaat terugverdienen

Een sparringpartner die je interviewt en toetst op je authentieke manier van overkomen, je overtuigingskracht (ook online) is dan een goede diepte-investering, die je veel kan opleveren. Je wilt dat je klanten weten wie jij bent. Een landingspagina mag dus geen wanhoopmarketing zijn die je klant eerder ontmoedigt dan aanmoedigt om met jou in zee te gaan. Er is maar één kans op een eerste indruk, dus die mag dan wel goed zijn, toch?

Weet wie je doelgroep is en een landingspagina is een eenvoudig te maken

Als jij je voorwerk met betrekking tot de doelgroep die jij wilt bedienen goed gedaan hebt en gerichte vragen kunt stellen over een te volgen strategie op je landingspagina, kun je bij een goede marketeer en businesscoach, zoals ikzelf, met een beperkt aantal adviesuren toe, zodat je budget niet overschreden wordt.

Je hoeft het wiel niet alleen uit te vinden

Want laten we eerlijk zijn. Dat je de eerste keer geen flitsende landingspagina kunt maken is heel logisch natuurlijk. Alles moet je leren. Het is niet jouw ‘piece of cake’. Je bent soms voor je gevoel bezig om het wiel nogmaals uit te vinden en dat is zonde van je tijd (die ook geld kost) omdat je dan immers niet kunt doen waar je eigen hart ligt, en bezig bent met iets waar het niet ligt: die landingspagina.

Speciaal voor ondernemers zoals jij, bied ik gratis vrijblijvende MarketingCheck aan en verzorg ik regelmatig gratis webinars die je helpen om zaken die niet de kern van jouw bedrijf vormen, te leren.

 

Het is klaar met de wanhoopmarketing voor landingspagina’s

Mijn missie als ondernemer is namelijk om wanhoopmarketing te voorkomen bij ondernemers en de rust weer in de tent te brengen, zodat ze zich kunnen richten op wat werkelijk belangrijk voor hen is en wat hen energie geeft: hun bedrijf dat ze met veel enthousiasme gestart zijn.

Veel ondernemers verliezen het plezier in hun werk door alle bijzaken waar ze ook aandacht aan moeten besteden en die eigenlijk veel te veel van hun declarabele tijd opsouperen. Voorkom de wanhoop en maak de landingspagina waarin je klanten overtuigt om voor jou te kiezen. Je kunt dit alleen doen, maar slimmer is het om het samen te doen. Binnenkort eens babbelen?