Als je weet HOE je een landingspagina kunt optimaliseren, dan heeft dat effect op het verkeer en de resultaten van jouw landingspagina. Misschien merk je dat bezoekers jouw landingspagina wegklikken of maar een paar seconde aanwezig zijn. Het bounce resultaat van je landingspagina dendert naar beneden en je verdwijnt uit de Google resultaten. Wat kun je hieraan doen? Want het is duidelijk tijd om je landingspagina te optimaliseren. 

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de websitepagina waar een websitebezoeker terechtkomt als deze:

  • een zoekopdracht maakt via een zoekmachine zoals Google,
  • op een url van een online advertentie klikt,
  • een url intikt die bijv. op een flyer staat,
  • via een nieuwsbrief op de button 'meer informatie' klikt.

Een landingspagina is de plek waar een websitebezoeker op jouw website binnenkomt. Je stuurt vanuit een verwijzende bron, zoals bijv. Facebook, een nieuwsbrief etc. naar een websitepagina waar jouw afgestemde informatie staat, zodat de klant niet een hele website hoeft door te spitten om zijn antwoord te vinden.

 

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een salespagina?

De termen landingspagina en salespagina worden door elkaar heen gebruikt, maar er is een groot verschil tussen de pagina's. Een landingspagina wordt ingezet in je marketingfunnel en laat een websitebezoeker een volgende actie nemen. Je kunt dan denken aan het aanvragen van een e-book of van een gesprek.

Een salespagina hoort in de salesfunnel thuis en heeft 1 doel, de websitebezoeker iets laten kopen. Je kunt deze websitepagina's inzetten om je programma's, workshops, events etc. te verkopen. Een salespagina helpt de klant door het verkoopproces en haalt de laatste bezwaren weg, zodat de websitebezoeker overgaat tot de koop van jouw aanbod.

Pssttt.. lees ook 'Het verschil tussen een marketing- en salesfunnel >> hier <<

 

De dankjewel pagina is de belangrijkste salespagina die vaak wordt vergeten

De dankjewel pagina is een salespagina, waarin we de klant gaan verleiden om iets te kopen. Door een slim kassakoopje in te zetten, gaan we na een landingspagina de websitebezoeker verleiden om een eerste aankoop te doen. Op de dankjewel pagina van een salespagina gaan we de klant verleiden om nogmaals iets te kopen. De dankjewel pagina is één van de allerbelangrijkste pagina van een website en vaak bungelt deze erbij of is niet goed ingericht.

De dankjewelpagina wordt vaak als landingspagina opgebouwd en niet als salespagina. Een simpel dankjewel na je aanvraag en dan houdt de communicatie op. Zo wordt de dankjewel pagina een dood eindje en dat is zonde, want de websitebezoeker is op je website dus daar kun je meer uithalen.

 

Hoe kun je een landingspagina optimaliseren?

Goed, je vraagt je nu vast af... hoe werkt dat dan? Je snapt dat vanuit verschillende bronnen een potentiële klant naar een landingspagina wordt gebracht. En het liefst wil je dat vanaf nu iedere online zoekende klant, die zoekt naar jouw oplossing, op jouw landingspagina terecht komt. Het is dus tijd om jouw landingspagina's te verbeteren.

Maar HOE krijg je dat voor elkaar? Wat kun je doen om je landingspagina te optimaliseren, zodat jouw landingspagina beter gevonden wordt en naar voren komt in de zoekresultaten? En wat is slim om de klant op jouw landingspagina te houden, zodat deze de pagina leest en overgaat tot de volgende stap?

3 landingspagina optimalisatietips
  • [TIP 1] De landingspagina moet aansluiten op de verwachting van de websitebezoeker
  • [TIP 2] De tekst op een landingspagina moet passen bij het verkoopproces
  • [TIP 3] Een pakkende titel moet direct de aandacht grijpen van de websitebezoeker

 

[TIP 1] De landingspagina moet aansluiten op de verwachting van de websitebezoeker

Jouw websitebezoeker heeft niet voor niks op de url van jouw landingspagina geklikt. Deze heeft een verwachting en deze hoopt hij te vinden op de websitepagina waar hij naar toe wordt gebracht.

Zorg ervoor dat je weet waar de klant vandaan komt. Je kunt beter meerdere landingspagina's hebben, zodat de klant steeds op een pagina terechtkomt waar de klant vindt wat hij zoekt. Dan één landingspagina die voor alle verwijzende bronnen is gemaakt, maar net niet aansluit, omdat de pagina te algemeen is opgemaakt.

Een landingspagina is hét antwoord op de verwachting die in een andere bron gewekt is. Dit moet aansluiten, want anders klikt de websitebezoeker de pagina weg een komt vaak niet meer terug.

[TIP 2] De tekst op een landingspagina moet passen bij het verkoopproces

Zoals ik liet zien, komt de bezoeker van jouw landingspagina van een andere bron. Op deze bron heb jij tekst gebruikt en dit is essentieel om te bepalen naar welke landingspagina jouw bezoeker gaat. Heb je in de content veel uitgelegd, dan kan de bezoeker naar een short-copy landingspagina. Je hebt de klant al overtuigd en deze wil bijvoorbeeld je weggever aanvragen. Dan gaan we de klant niet vermoeien met ellenlange teksten. Direct een call-to-action, zodat de klant jouw weggever kan aanvragen werkt het beste.

Als de klant nog niet alle informatie heeft gehad dan gebruik je een long-content landingspagina. Op deze landingspagina krijgt de bezoeker nog meer informatie. Heb je in de verwijzende bron alleen getriggerd voor bijvoorbeeld je gratis gesprek en moet je nog uitleggen voor wie het gesprek is of wat het resultaat is van het gesprek, gebruik dan een long-content landingspagina.

De tekst op jouw landingspagina geeft antwoord op de zoekvraag van jouw bezoeker. Sluit aan op de verwijzende bron en kies of er een short-content landingspagina nodig is of een long-content landingspagina.

[TIP 3] Een pakkende titel moet direct de aandacht grijpen van de websitebezoeker

Als jouw websitebezoeker op jouw landingspagina komt, dan heb je een paar seconde om de aandacht te grijpen. Anders is deze voor je het weet weer weg. Ook Google vindt een pakkende titel van jouw landingspagina belangrijk. Want als jouw titel in de zoekresultaten naar voren komt en er wordt niet opgeklikt, dan zak je in de Google resultaten.

Het belangrijk om een ijzersterke titel te hebben als je een landingspagina wilt optimaliseren. De titel is het eerste wat een bezoeker ziet als deze de websitepagina screent. Met een pakkende titel kun je direct doordringen in het brein. De aandacht vastgrijpen en de websitebezoeker uitdagen om de pagina te bekijken.

Een goede titel kan het verschil maken voor je resultaten en omzet. Heb jij een landingspagina die je wilt optimaliseren, omdat de resultaten achterblijven? Kijk eens of je effect hebt als je een andere titel gebruikt. Maak je websitebezoeker nieuwsgierig en zorg met een goede titel ervoor dat deze doorleest. Vaak werkt een titel met 8 woorden het beste om naar voren te komen in de Google resultaten. Maar je wilt vooral aansluiten bij de websitebezoeker, dus geef antwoord in je titel op de meest urgente vraag waar jouw klant mee rondloopt.

Direct de aandacht vangen op een landingspagina

Als je een landingspagina wilt optimaliseren, zorg ervoor dat je direct de aandacht opeist. Alles wat niet bijdraagt, schrappen. De websitebezoeker is er... hij is op je landingspagina. Denk mee (zoals je ook zou doen als de klant live voor je staat), sluit aan op de verwachtingen en optimaliseer je landingspagina vanuit de bezoeker. Zodat jouw landingspagina optimaal zijn werk kan doen en je online inspanningen betere resultaten krijgen.

Vind je het lastig of wil je dat ik meekijk? Dat kan. Vraag een GRATIS marketingcheck aan en dan laat ik je binnenkort zien wat jij kunt doen om je landingspagina te optimaliseren.