Instagram versus Facebook, waar zit mijn doelgroep en welke van de twee kun je het beste inzetten om klanten te krijgen? Of is het slim om beide social media kanalen in te zetten?

Als ondernemer wil je zichtbaar worden voor klanten en dan zijn Instagram en Facebook twee slimme opties om dit voor elkaar te krijgen. Moet je ze dan allebei kiezen? Nee, dat hoeft niet. Instagram en Facebook zijn namelijk allebei op een andere doelgroep gericht, en dat is niet het enige. Ze lijken namelijk best veel op elkaar, maar als je beter gaat kijken zijn ze toch best verschillend. Wat die verschillen tussen de twee Social media reuzen zijn heb ik uitgezocht en in dit artikel als een soort ‘Instagram versus Facebook’ bij elkaar gezet. Pak er een kop koffie bij en succes met lezen.

 

Instagram versus Facebook  - Verschil in doelgroep

De grootste verschillen tussen Instagram en Facebook is het verschil in de doelgroep die de één óf juist de ander gebruikt. Waar je op een middelbare school bijna niemand kunt vinden die geen Instagram heeft, hebben massa’s volwassenen zich op Facebook gericht. Dit verschil was vroeger nóg een stuk duidelijker aanwezig, maar langzamerhand beginnen mensen van middelbare leeftijd en zelfs ouderen ook interesse te krijgen in Instagram.

Hoe dit komt? Misschien willen ze ‘met de tijd mee’ of zagen ze het bij hun kleinkinderen en leek het hun wel een goede vervanger voor Facebook, wie weet? Waar het op neerkomt is, is dat als je een bedrijf gericht op jongeren (bijvoorbeeld games) wil oprichten, is Instagram de beste optie. Als je graag een zakelijker bedrijf wil oprichten, is Facebook een goede kandidaat. Waarom? Instagram ziet er heel nieuw en gelikt uit, Facebook daarentegen ziet er wat ouder uit. Is dit slecht? Nee. Het thema van Facebook zou naast oud namelijk ook professioneler ogen. Als je dit zoekt met je bedrijf, is Facebook misschien een heel erg goede optie.

Instagram versus Facebook - Verschil in organische groei

Kende je het begrip ‘organische groei’? Dit houd het aantal volgers in dat je zonder te adverteren hebt weten te verkrijgen. Is dit begrip van toepassing als we praten over Instagram en Facebook? Zeker.

Op Facebook is het namelijk erg moeilijk om die ‘organische groei’ te stimuleren. Mensen die je nog niet volgen kunnen je namelijk alleen maar bereiken als ze trefwoorden of misschien zelfs wel jouw exacte gebruikersnaam invoeren.

Viral gaan op Facebook

Met een goede post op Facebook kun je ‘viral’ gaan. Misschien heb je wel eens van dit begrip gehoord. Viral gaan houdt in dat je iets op Social Media plaatst. Dit wordt dan door veel mensen leuk gevonden en deze mensen gaan dit weer op hun eigen Facebook pagina delen. Hierdoor zullen al hun volgers weer jouw bericht zien. Als deze het bericht op hun beurt ook weer leuk vinden en gaan delen, en dit zo door, zullen uiteindelijk heel veel mensen jouw bericht zien, zonder jou in het begin misschien zelfs wel gevolgd te hebben. De reden dat mensen erg blij zijn als hun bericht viral is gegaan, is natuurlijk dat het hun erg veel volgers oplevert.

Viral gaan op Instagram

Dan komen we bij Instagram, is op Instagram die ‘organische groei’ wel mogelijk dan? Jazeker. Op Instagram bestaat er namelijk zoiets als ‘Hashtags’. Een hashtag is een woord wat begint met dit teken: #. Elke hashtag die ooit is gebruikt heeft een soort van eigen pagina, hierop staan alle berichten die ooit met deze hashtag getagd zijn. Mensen kunnen hashtags volgen, en als ze dan toevallig een hashtag volgden die jij gebruikt had onder een post, zullen ze jouw bericht zien. En misschien vinden ze het bericht wel zo leuk dat ze je gaan volgen.

Daarnaast heb je op Instagram de mogelijkheid om mensen te ‘taggen’ in een bericht. Dit houd in dat je een account in het bericht zet. Als de kijker van het bericht dan op een soort poppetje linksonder klikt, ziet deze iedereen die getagd is. Per foto kunnen er twintig mensen getagd worden. Er bestaan groepjes Instagrammers die afspreken dat ze elkaar taggen in hun foto’s, waardoor ze makkelijk reclame voor elkaars foto maken. Dit zou je als bedrijf kunnen doen, maar het zijn vooral influencers die dit doen. Influencers zijn mensen die veel volgers hebben op Sociale Media als YouTube en Instagram en deze verkregen hebben puur door deze Sociale Media.

Instagram versus Facebook - Verschil in adverteren

Een overeenkomst tussen Facebook en Instagram is dat adverteerders op beide platformen advertenties kunnen plaatsen. Maar aangezien het nog steeds verschillende platformen zijn, hebben ze verschillen. Op Facebook is het namelijk veel duurder om te adverteren. Waarom? Omdat er simpelweg meer concurrentie is. Facebook is namelijk ouder dan Instagram en al langer populair. Daarom zijn de meeste adverteerders Facebook ‘gewend’ en adverteren ze daarom allemaal op Facebook.

Het adverteren op Instagram daarentegen staat nog een beetje in de kinderschoenen. Op Instagram heb je namelijk zogenoemde Stories. Dit zijn foto’s (of korte filmpjes) die precies 24 uur online staan en dan verdwijnen. Als mensen door de Stories van mensen die ze volgen heen tikken, komen ze ook Stories tegen van mensen die ze eigenlijk helemaal niet volgen, dit zijn adverteerders.

Het fijne aan deze Stories advertenties is dat mensen gewoon door kunnen tikken, en zich er dus niet aan storen. Nu denk je misschien: Maar als zo’n story al na 24 uur verdwijnt, dan heb ik er toch niks aan? Toch wel. Uit onderzoek door Instagram zelf is namelijk gebleken dat de Instagram Stories advertenties (die dus goedkoper zijn) meer ‘clicks’ op de link van de adverteerder zijn gegenereerd dan bij de Facebook advertenties. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat Instagram stories een groter bereik hebben dan de Facebook variant. Dit komt omdat mensen op Instagram gemiddeld een stuk langer per dag actief zijn. Sommige stellen zichzelf zelfs als doel om alle Stories die ze elke dag te zien krijgen allemaal gekeken te hebben, en door die Stories door zien ze natuurlijk ook een hele hoop reclame.

Instagram versus Facebook - kleine verschillen

De grootste verschillen tussen Instagram en Facebook zijn hier wel aan bod gekomen, maar er zijn nog een paar meer (kleine) verschillen. Facebook heeft bijvoorbeeld meer gebruikers, maar in verhouding zijn er meer gebruikers van Instagram elke dag online. En zoals ik al zei: over het algemeen is de gemiddelde Instagram gebruiker een stuk langer online dan de gemiddelde Facebook gebruiker.

Weet je nog steeds niet wat je gaat kiezen? Dan kun je Facebook en Instagram ook heel erg makkelijk combineren. Je kan namelijk instellen dat de berichten die je op Instagram plaatst, ook automatisch op Facebook geplaatst worden via Creator studio van Facebook. Twee vliegen in 1 klap. Als je het bericht inplant via Creator Studio van Facebook dan zie je bij de Instagram optie, ook plannen op Facebook staan. Vink deze aan en je bericht wordt ook op het andere platform ingepland. Super handig!

Wil je meer weten over Facebook of Instagram?

Werk jij je een slag in het rond om zichtbaar te zijn op Facebook of Instagram en zie je dat je concurrent (of concurrenten) veel meer succes en geld binnen weten te halen? Of wil jij gewoon weten hoe je op een goede manier reclame op social media kunt maken? Dan moet je eens op deze link klikken. Ik help jou met je marketing, waardoor jij met minder werken meer verdiend en zelfs je droom waarmaakt. Daarnaast kan ik je helpen met offline marketing. En het mooiste van alles: Het is gratis. Dus zou het toch niet zo’n succes zijn dan zou je er niks aan kwijt zijn. Dus zeker even kijken.

 

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |