Door direct te verkopen via social media duw je jouw aanbod onder de neus van klanten en zet je gelijk in op harde verkoop. Je herkent vast de volgende situatie: Iemand nodigt je uit om een connectie te maken op Facebook en 5 minuten daarna heb je direct een verzoek om de Facebook pagina te liken. Of een heel verhaal in de chat waarom je een product moet kopen. Niks geen verbinding maken met de klant, hup gelijk verkopen op social media.
Iets vergelijkbaar deed mijn klant die ik de afgelopen week sprak. Iedereen die het Instagram account ging volgen, werd enthousiast verwelkomt door een berichtje te sturen via de chat. Op zich is dat super goed, want je wilt een community opbouwen en hoe meer mensen erbij komen, hoe groter je bereik. Alleen in dit berichtje werd direct aandacht gevraagd voor het product en dat is voor mij een no-go en ik zal je uitleggen waarom.
Op deze pagina ontdek je
Hou rekening met verkoopfases als je wilt verkopen via social media
Jouw klanten zoeken op het internet naar antwoorden voor hun grootste verlangens of problemen. Om deze antwoorden te krijgen gaan ze jouw social media volgen, zeker als jouw content resoneert op de vragen waar ze mee rondlopen. Deze klanten zijn in de Interesse-fase van het verkoopproces. Je kunt hier heel eenvoudig op inspelen door antwoorden te geven op de vragen of verlangens waar deze klant mee rondloopt.
Ga je direct over tot de harde verkoop, door je product onder de aandacht te brengen, dan is de kans groot dat de klant direct de connectie ontbindt. De klant is hier nog helemaal niet aan toe, omdat deze zich in een andere fase van het verkoopproces bevindt.
Niet gelijk een product onder de neus van je klant duwen
Je gaat te snel als je in de eerste online kennismaking direct wilt verkopen. Je kunt wel verleiden om verder te gaan in het verkoopproces, maar harde verkoop wordt als heel vervelend ervaren op social media. Mijn klant adviseerde ik daarom om eerst een verbinding te maken, zoals je dat ook in real life doet. Dit kan heel eenvoudig met een gesprek via de chat. Geen standaard berichtje, maar écht een connectie en een persoonlijk gesprek aangaan. Schrap iedere vorm van verkoop uit deze eerste kennismaking.
De kunst om klanten naar je toe te laten komen door social selling
Met social selling zet je niet in op harde verkoop om je producten te verkopen, maar je maakt je volgers nieuwsgierig, geeft nuttige informatie en deelt waarde door een warme aanpak. Zodat klanten vanzelf meer over jouw producten willen weten, omdat ze je leuk gaan vinden, vertrouwen en leren kennen.
Door social selling toe te passen gaat de klant ervaren dat jij de expert bent om mee samen te werken. Daarom deel jij als expert constant waardevolle tips, schrijft artikelen en helpt ze met jouw expertise als ze vragen hebben. Iedere keer blijf je waarde toevoegen en laat jezelf zien door mensen mee te nemen in je verhaal. Mijn klant heb ik daarom advies gegeven om in plaats van aandacht op haar product te vestigen, eerste waardevolle content te delen die antwoord geeft op de vragen waar haar klanten mee rondlopen.
Denk na over de verkoopfase zodat je kunt verkopen via social media
Jij moet precies weten welke fases jouw klant doorloopt op weg naar een aankoop om succesvol te verkopen via social media. Maak daarom voor jezelf duidelijk welke logische stappen nodig zijn om klanten door het verkoopproces te begeleiden.
Mijn klant heeft deze aanpak volledig omarmt en maakt nu een connectie met nieuwe volgers. De ervaring is dat klanten vrij snel overgaan naar snuffelen op haar website en instappen op haar laagdrempelige aanbod dat subtiel voorbij komt.
Wil jij dat ook en weet je niet waar je moet beginnen? Vraag gerust een gratis gesprek aan en dan kijk ik binnenkort met je mee.
Geef een reactie