Iedere ondernemen weet dat het goed is om te bloggen. Bloggen helpt je om gevonden te worden in de zoekmachines en draagt bij aan een goede SEO. Alleen worstelen veel ondernemers met het maken van een blog. Je maakt het veel te ingewikkeld voor jezelf en je bent lang bezig om de content te maken. Kan dat niet makkelijker?

Bloggen komt bij veel ondernemers iedere week terug en sommige hebben er een dagtaak aan om het te maken (of soms 2). Toch hoeft het bloggen niet veel tijd te kosten als je weet hoe je supersnel een blog maakt. Ik heb zelf een periode gehad dat ik iedere ochtend een blog maakte en dat gebeurde in een uur. Hoe deed ik dat? Ik deel hieronder de tips met je.

 

Tip 1: Kies onderwerpen waar je over gaat bloggen

Niks is zo lastig als staren naar een wit scherm en waar geen letter op komt. Dit gebeurt vaak als je niet weet waar je het over wilt hebben. Er is geen tactiek en opeens moet er iets gemaakt worden. Als je van tevoren bepaalt welke onderwerpen je gaat behandelen, dan maak je het jezelf al een stuk makkelijker. Maak bijvoorbeeld een lijstje met problemen waar jouw klant tegenaan loopt. Ik weet zeker dat het je kan inspireren om een blog te maken.

 

Tip 2: Weet wie de doelgroep is voor wie je schrijft

Als je niet goed weet wie je doelgroep is, dan is het lastig om te bepalen tegen wie je praat. Het gevaar is dat het te algemeen wordt en dat je niemand specifiek aanspreekt. Als je weet wie jouw ideale klant is, dan weet je ook precies in welke wereld deze zich begeeft. Je kunt je heel makkelijk verplaatsen en daardoor sluit je met je blog heel nauw aan bij de werkelijkheid van jouw ideale klant. Als je goed weet met wie je communiceert in het blog, dan kan de lezer constant het gevoel hebben dat je precies weet wat er aan de hand is en dat je daar steeds antwoord op geeft.

 

Tip 3: Haal voorbeelden van klanten of van jezelf naar voren

Als je weet waar je het over wilt hebben en je weet hoe het er voor jouw ideale klant uitziet, dan kun je vast voorbeelden voor de geest halen die precies aansluiten bij deze situaties. Voorbeelden van klanten. Of misschien ben je er zelf tegenaan gelopen. Prachtige input voor een fantastisch blog.

Het fijne van voorbeelden van klanten is dat de klant ziet dat het op te lossen is en dat meer mensen deze problemen ervaren. Het verhaal van een klant die je hebt geholpen zit vast nog goed in je geheugen en je hoeft daar alleen maar over te schrijven. En voilà... je hebt weer een ijzersterk blog waarmee je klanten worden geholpen.

 

Kortom,

TIP 1: KIES ONDERWERPEN WAAR JE OVER GAAT BLOGGEN

TIP 2: WEET WIE DE DOELGROEP IS VOOR WIE JE SCHRIJFT

TIP 3: HAAL VOORBEELDEN VAN KLANTEN OF VAN JEZELF NAAR VOREN

Een blog maken hoeft niet veel tijd te kosten

Je wil niet te veel tijd kwijt zijn aan het maken van een blog. Je wilt het maken en hup door... De bovenstaande stappen hielpen mij om iedere dag een blog te maken. Ik had een lijstje met onderwerpen en daarnaast had ik de beschrijving van mijn ideale doelgroep. Ik begon te schrijven, zoals ik ook spreek tegen mijn ideale klant. Door het voorbeeld van een klant, wist ik precies wat het probleem was. Het enige wat ik dan hoefde te doen, was antwoord geven. Dat vertaalde zich naar een ijzersterk blog en hup... er was weer een blog gemaakt.

Maak het jezelf niet te ingewikkeld

Merk je dat het bloggen te complex wordt? Maak jij het te ingewikkeld? Versimpel het maken van een blog. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt om je te verplaatsen in de doelgroep en een artikel van waarde te maken.

Meestal is de gouden tip; hoe eenvoudiger... hoe beter. Vaak heb je het gevoel dat je een tekst moeten maken waar al jouw kennis in zit. Door het eenvoudig te houden en één onderwerp te behandelen maak je het mogelijk voor de lezer om het te volgen wat je schrijft.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Vind jij het ook weleens lastig om een blog te maken? en waarom?

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |