Veel ondernemers krijgen vaak tips van andere ondernemers. Vaak goed bedoeld worden er tips gedeeld en bij jou gaan er eigenlijk alleen maar meer vragen komen door alle tips. De één zegt dit en de ander zegt dat en wat is nou een goede keuze voor jou? Moet jij echt op dit moment een nieuwe website hebben? Moet jij echt Facebook berichten maken? Moet jij...
Ik zie het heel veel voorbijkomen. Goed bedoelde adviezen worden gedeeld en er wordt geprobeerd om te voldoen aan de tip die je van iemand krijgt. Als ondernemer heb je veel lieve mensen om je heen. Zelfs je moeder en je partner geven regelmatig tips. Alleen je kunt je afvragen of het de juiste stap is binnen jouw bedrijf. Te vaak zie ik ondernemers proberen om de tips die ze van anderen krijgen door te voeren in hun bedrijf. Alleen zijn de resultaten vaak betreurend.
De aanpak kan voor een ander echt werken, maar dat wil niet zeggen dat het voor jou werkt
Ook in online trainingen zie je het voorbij komen. Of in workshops die je kunt volgen. Als je het zo doet, dan...
Vol enthousiasme ga je implementeren, want deze expert zegt dat het zo moet en krijgt door de aanpak veel klanten. Dus alle tips ga je inzetten, alleen blijkt hier ook snel dat het voor jou niet werkt.
Je gaat twijfelen aan jezelf, doe je iets niet goed? Hoe kan het, dat het zo eenvoudig is, dat dit dé marketingactie is waarmee je met gemak klanten krijgt en jij nul reacties uitlokt.
Niks, de kassa gaat niet rinkelen en je hoofd maakt overuren. "Het zag er toch zo makkelijk uit? Als ik gewoon de stappen volg, dan moet het toch goed komen?"
Ben je er klaar voor? Want het volgende wat ik ga zeggen, kan klinken als een aanval, maar dat is het niet.
Stop met het volgen van tips die je ongevraagd van iedereen krijgt. Kijk eerst naar je bedrijf. Past de strategie die je wilt gaan doen wel bij jouw bedrijf. Past de doelgroep die de coach voor je beslist heeft wel bij je? Past de... en vul dan op de puntjes maar in de tips die je hebt gekregen in. Een strategie die voor een ander werkt, wil nog niet automatisch zeggen dat deze ook voor jou werkt. Jij kan je eigen gouden formules hebben die voor jou werken.
Zo sprak ik laatst Anna, een onderneemster die veel trainingen had gevolgd. Ze wilde een training gaan geven en had geleerd dat ze via Facebook een advertentie moest maken. Ze hoefde alleen de juiste doelgroep te targetten. Tja, ze kon ook een weggever maken en deze ook promoten op Facebook. Misschien was Google Adwords ook handig. Ze was er echt van overtuigd dat deze manier haar klanten ging opleveren voor haar training. Alleen de resultaten vielen tegen, dus ze kwam bij mij om samen te kijken wat er aan de hand was. "Danielle, ik moet gewoon een goede Facebookadvertentie inzetten en dan komt het goed. Kun je kijken waar ik de fout in ga?"
Na wat vragen van mijn kant, kwam ik erachter dat Anna eerst met gemak haar trainingen vol kreeg. "Ja, toen belde ik gewoon. Ik vind bellen helemaal niet eng, sterker nog, ik vind het super leuk om te doen."
Alleen had ze een training gevolgd en daar was het idee ontstaan dat ze moest adverteren op Facebook. Haar gouden formule, gewoon bellen, werd aan de kant geschoven. En nu waren er opeens problemen. Nu waren er geen aanmeldingen voor de training. Toen ik vroeg waarom ze niet gewoon ging bellen, zoals ze altijd had gedaan... kreeg ik een vreemde blik. "Danielle, zeg jij nou dat ik gewoon moet bellen?"
Ik keek haar aan en zei "Ja, wat is daar mis mee?"
Ze veerde helemaal op. "Dat ik dat nou niet zelf had kunnen bedenken, is het echt zo simpel?"
En zo simpel is het dus. Ga niet sleutelen aan gouden formules die bewezen hebben dat ze werken. Als jij zo je training vol krijgt, dan kan iemand anders zeggen dat Facebookadvertenties goed zijn om in te zetten, maar schuif dan nooit je eigen aanpak aan de kant. Ga het uittesten en blijf wel doorgaan met je eigen aanpak. Je kunt dan uittesten of de nieuwe marketingactie inderdaad slim is om in te zetten. Je houdt het in de gaten en ondertussen gaat je standaard aanpak gewoon door. Als blijkt dat de marketingactie voor jou werkt, dan kun je ervoor kiezen om het meer in te zetten en eventueel het budget te vergroten.
Natuurlijk kan je tips of adviezen aannemen. Soms kan er echt iets waardevols tussen zitten dat zorgt voor een doorbraak. Maar zoveel mensen, zoveel inzichten. De één vindt dit een goede aanpak en de ander is overtuigd dat het weer anders moet. En jij moet daarin je eigen weg vinden. Dus neem adviezen van anderen in ontvangst, maar blijf altijd naar jezelf kijken. Past dit? En als je het wilt uittesten, pak het dan aan zoals een groot bedrijf het ook zou doen. Die gaan echt niet op een nieuwe aanpak over, als ze niet eerst getest hebben of de nieuwe marketingactie de gewenste resultaten opleveren. Een nieuwe marketingactie wordt goed voorbereid en er wordt getest, getest... getest.... en nog eens getest. Net zo lang tot het goed is om de marketingactie écht in te gaan zetten.
"Ja Danielle, jij hebt makkelijk praten, maar ik ben juist die training gaan volgen om meer marketingkennis op te doen. Hoe kan ik dan weten of het wel of geen goede aanpak is?"
Het is altijd goed om oog te houden voor nieuwe ontwikkelingen in de marketing. Wat een jaar geleden werkte, kan nu niet meer werken. Dat weet ik maar al te goed. Dus het is geen probleem om trainingen te volgen en op de hoogte te blijven van de allernieuwste marketingmogelijkheden. Alleen blijf ook je oude aanpak inzetten als deze zichzelf nog steeds bewijst. Je kunt soms de flitsende en vernieuwende manier inzetten en ook resultaten behalen. Alleen kan je er ook achterkomen dat jouw oude vertrouwde aanpak gewoon werkt. En dat jij daar ook veel meer plezier in hebt. Zoals het voorbeeld van Anna. Zij maakt gewoon graag een praatje en de telefoon is haar manier om met gemak haar trainingen te verkopen. Een video opnemen en daar dan een advertentie van maken, dat is gewoon haar ding niet. En dat mag. Als zij dit had uitgetest en gewoon door was gegaan met bellen, was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. Nu was ze alleen op deze aanpak gaan vertrouwen, omdat iemand dat tegen haar had gezegd en was het resultaat dat er niemand in haar training zat.
Als zij gewoon door was gegaan met bellen en daarnaast de nieuwe marketingactie 'Facebook advertenties' had ingezet, dan was het resultaat heel anders geweest. Dan had ze ook ruimte om haar Facebook campagne aan te passen, maar nu kwam er paniek in de tent. De advertentie deed niet wat hij moest doen en toen werd ze ongerust. Je komt dan in een soort verkramping en gaat denken "Dit is niks voor mij. Of ik moet nu snel... ". Terwijl als je gewoon door gaat met je oude aanpak en de nieuwe aanpak gaat finetunen, dan had er magie kunnen ontstaan. Pas als je echt een Facebook advertentie campagne onder de knie hebt, dan kun je dit meer in gaan zetten en eventueel meer budget gaan inzetten. Dan kun je ook beslissen of je een oude aanpak gaat stoppen of dat je gewoon eigenwijs doorgaat met jouw gouden formule die zichzelf al jaren bewijst.
Dus bij deze de uitnodiging aan jou om je marketingacties te toetsen. Enneh, deel je je resultaten en inzichten dan nog hier met me? Ben heel benieuwd!
Geef een reactie