Door een marketingcheck te doen, krijg ik als businesscoach dagelijks te maken met ondernemers die er na verloop van tijd achter komen, dat hun klantenbestand niet meer groeit. Het bedrijf groeit in het begin sterk en daardoor blijft er minder tijd over voor marketing. Marketingstrategieën worden niet herzien, dus deze ondernemers komen er op den duur achter dat ze meer uitgeven aan het draaiende houden van hun bedrijf, dan dat het ze in staat stelt een redelijk inkomen mee te genereren. Zo ook in het geval van Linda, één van mijn eerste klanten.

Deze cupcake princes verzuimde om voldoende tijd voor haar marketing uit te trekken, hetgeen haar bijna fataal werd. Gelukkig is het gelukt om tijdig het tij voor haar te keren.

 

De start van een cupcake imperium

Linda wist al heel vroeg in haar leven dat ze ooit een eigen bedrijf zou hebben. Alhoewel ze geen vastomlijnde ideeën had over het type bedrijf en hetgeen ze zou verkopen, stond het wel vast dat ze haar eigen baas zou zijn. Het feit dat ze dan haar tijd naar eigen inzichten kon opdelen was ook één van de voornaamste redenen van haar droom.

Vanwege deze droomwens ging ze een opleiding volgen, die haar meer dan gemiddelde kennis verschafte over de juridische en boekhoudkundige aspecten van het runnen van een onderneming. Marketing kwam wel aan bod in haar opleiding, maar summier. Het was vrij standaard.

Ongeveer anderhalf jaar terug was ze dan eindelijk zo ver om een cupcake winkel te openen. Ze had namelijk gemerkt dat haar vrienden en kennissen dol waren op haar cakejes. Het feit dat ze op regelmatige basis bestellingen van ze kreeg, maakte haar enthousiast om in deze branche te ondernemen.

 

Hoe start je een cupcake bedrijf?

Ze deed een kort marktonderzoek onder deze eerste groep kopers waardoor ze wist:

  • welke cakes ze het liefst kochten,
  • wat ze van haar smaken vonden en
  • ook waarom ze haar cupcakes boven die van andere cupcake bakkerijen prevaleerden.

De resultaten van dit onderzoek hielpen haar om:

  • de zwakke en sterke punten van haar bedrijf in oprichting, te ontdekken,
  • haar kansen en uitdagingen te identificeren; en
  • te weten hoe ze zich kon onderscheiden van de rest.

Met deze zogeheten SWOT - analyse was ze in staat om haar strategie te beschrijven, zodat ze haar doelgroep in kaart kon brengen. Dit waren werkende ouders met kinderen op de basisschool.

Vervolgens formuleerde ze haar :

  • missie: het creëren van exclusieve tractaties voor kinderen van werkende ouders.
  • visie: het bedrijf te zijn dat werkende ouders de zorg voor het bakken van traktaties voor hun kinderen uit handen neemt, zonder dat het aan kwaliteit van 'zelfgebakken zijn' in boet.
  • doelstelling: dat elk kind zich op zijn verjaardag speciaal voelt doordat hun tractatie met even veel liefde is samengesteld door haar bedrijf.
  • strategie: betrekken van de kinderen bij het ontwerpen van de cupcakes voor hun verjaardag.

 

Online cupcakes verkopen

Ze besloot vooral online haar cupcakes aan te bieden. Voor dit doel bouwde ze een webwinkel die ondersteund werd door Prestashop. Ook maakte ze profielen voor haar bedrijf aan, bij verschillende sociale platformen.
Nadat ze alles in een bedrijfsplan had gegoten, meldde ze haar onderneming bij de Kamer van Koophandel aan. Haar marketingaanpak bestond uit mond op mond reclame en e-mails naar haar netwerk.

Je kunt je beslist voorstellen hoe blij Linda was toen de eerste bestellingen binnen kwamen. Haar concept sloeg écht aan, wat in bestellingen uit andere provincies dan die van haar woonplaats, resulteerde. Ook bij haar locale pasterieshop kon ze met gemak haar cakejes afzetten, hetgeen de werkdruk iets verhoogde, maar dat mocht de pret niet drukken. Op den duur was ze genoodzaak om een vriendin met de administratie van haar bedrijf te belasten, aangezien ze daar niet meer aan toe kwam.

De terugval in een groeibedrijf

Helaas merkte Linda na verloop van tijd dat het aantal bestellingen niet meer steeg. Ze wist toen dat ze haar piek bereikt had en raakte met de dag gedemotiveerder.

Na een half jaar was ze belandt op het punt de handdoek in de ring te gooien. Toen besloot ze om met mijn gratis marketingcheck de manier waarop ze haar marketing deed, nog één keer onder de loep te nemen.

 

Marketing moet je constant bijschaven en verbeteren

Al gauw kon ik haar meedelen dat haar bedrijf wel substantieel gegroeid was, maar dat haar marketingstrategieën niet aan deze groei waren aangepast. Zo:
- bracht ze haar bedrijf nog steeds alleen met behulp van haar netwerk onder de aandacht van anderen;
- gebruikte ze Facebook en Instagram alleen voor het posten van foto's van haar cakes, ze haalde er geen klanten uit;
- en herkende Google haar webwinkel gewoon niet.

Het was echt tijd dat ze weer grip op het geheel kreeg.  Cupcakes maken is gewoon haar passie. Daardoor hield en hou ze van haar werk; de stekker uit haar bedrijf trekken, was een gedachte die ze niet kon verdragen. Dat merkte ik. En het was niet nodig, er waren nog kansen genoeg.

Tijd voor aanpassingen

Gelukkig stond Linda positief over mijn coachingtraject die we begonnen door terug naar de tekentafel te gaan. Met behulp van de verkregen informatie scherpten we samen haar visie, missie, doelen en strategie verder aan.

Vervolgens paste ik de volgende marketingstrategieën toe op het bedrijf van deze cupcake princes:

  1. Ik liet haar website updaten en zoekmachine vriendelijk maken, door een seo- en sea marketingsbedrijf. Behalve dat ze alle onnodigde informatie verwijderden van deze website, maakten ze het ook overzichtelijker met een beter geïntegreerd check-out en logistiek systeem. Met deze e-logistische benadering hoefde Linda zich geen zorgen meer over de afhandeling van haar bestellingen te maken;
  2. De teksten op haar website werden aangepakt, levendiger gemaakt met informatie die bezoekers van haar website of sociale netwerken triggerden om het te delen met hun eigen netwerk. Deze backlinken deden haar omzet met ongeveer 30 procent groeien in een maand tijd;
  3. Google herkende haar webwinkel weer en het werd tijd om een Google ad plan in werking te zetten. Het plan hield in dat de zoekwoorden en zinnen van Linda's onderneming, haar advertentie onder de aandacht brachten van potentiële nieuwe klanten in een bepaald gebied. Indien ze op die advertentie klikten betaalde ze een bepaald bedrag aan Google, dat ze ruimsschoots terug verdiende met een bestelling van zo een persoon. Daar ging ze dus voor en het werkte goed. Het enige dat ze om de zoveel tijd moet laten doen is laten checken of deze zoekwoorden nog hoog scoren in google, om aan de hand daarvan aanpassingen te- laten- plegen aan haar content.
  4. Ook offline besloot ik de zaken van dit bedrijf aan te passen. Zo raadde ik haar aan:
  • om vaker mini cupcakes weg te geven tijdens acties,
  • zorgde ik er voor dat er banners te zien waren op drukke wegen,
  • besloot ik haar aan geurmarketing te laten doen. Daartoe ontwikkelden we met een geurmarketingsexpert een geur die paste bij haar bedrijf, haar cupcakes en alles waar ze voor stond. We lieten deze geur subtiel in haar afhaalwinkels verspreiden, hetgeen ook een verhoging van haar omzet met zich mee bracht. Dit komt doordat geuren bepaalde herinneringen bij ons te weeg brengen. We zijn namelijk geneigd om een geur te associëren met een bepaalde gebeurtenissen hetgeen ons koopgedrag dus kan beïnvloeden. Met haar bedrijfsgeur (een mix van koffie en gebak) beogen we een feestelijke doch knusse herinnering bij degenen die het ruiken teweeg te brengen; en daar slagen we gelet op Linda's huidige bedrijfsresultaten dus heel goed in.

 

Blijf aandacht houden voor je marketing

Het ondernemen en marketing blijft echter een proces dat je constant moet monitoren. Dat weet Linda nu ook, maar ze vindt deze inspanningen echt wel de moeite waard. Indien je ook even vast zit met je bedrijf en niet weet waar de schoen wringt, of toe bent aan nieuwe marketingstrategieën, dan raad ik je echt aan om nu mijn gratis marketingcheck aan te vragen, zodat ik jou ook kan helpen om binnen een korte tijd je bedrijf weer op het rechte pad te krijgen. Samen maken wij er weer een succes van!

 

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS MARKETINGCHECK aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.