Een landingspagina, wás dá? Nog nooooit van gehoord. Dat zei mijn collega Daniella toen ik haar vroeg om de teksten daarvoor na te lezen. Haar reactie is een veelgehoorde bij ondernemers. Zoals Alice in Wonderland ontdekte ze gaandeweg het bestaan van allerlei digitale zaken waar ze geen weet van had. Waaronder: ‘de landingspagina’.
Op deze pagina ontdek je
Geen tijd om serieus aan de slag te gaan met marketing
Geen tijd … geen tijd … geen tijd! Bij Alice In Wonderland … rende het konijn met het grote horloge, steeds door het beeld om aan te geven dat tijd een schaars goed is. Ik neem aan dat het ook voor jou geldt? Toch? Je hebt net als mijn collega Daniella best behoefte aan wat tips en truuks en wil het nut van een landingspagina best eens uit gaan proberen.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het maken van zo’n landingspagina geen simpel karweitje is voor de willekeurige leek. Er zijn best wat dingen die je écht niet moet doen en dingen die je juist wel moet doen. Ik ga je helpen om het kaf van het koren te scheiden! Als je deze richtlijnen aanhoudt kun je al best een mooi resultaat bereiken!
Waarom een landingspagina
Als je producten of diensten wilt verkopen via internet, dan mogen landingspagina’s niet ontbreken in je aanpak. Het is een manier om op een goede manier “passief” informatie te geven over je product zonder dat je het allemaal zelf telefonisch of in persoon aan iemand hoeft uit te leggen. Het kost je gewoon één keer de tijd en daarna pluk je er de vruchten van. Prettig bijkomstigheid is dat het de verkoop van je product of dienst opstuwt. Als zo’n landingspagina goed is – en dus lekker draait – kost het je namelijk maar één keer een flink tijdsinvestering.
Salespagina/Landingspagina, wat is dat?
Door middel van een salespage wil jij je klant helpen om online bij jouw bedrijf te kopen. Dat is redelijk duidelijk. Er staat op de pagina een grote ‘button’ met ‘ja, ik koop nu” of ‘stuur mij een offerte’.
Een landingspagina heeft een ander doel:
- een nieuwsbrief te promoten van een bedrijf bijvoorbeeld;
- de mogelijkheid scheppen om een digitaal product te downloaden;
- een inschrijving voor een event faciliteren;
- een enquête te houden onder je klanten over een bepaalde dienst.
Werkt dat nu eigenlijk wel zo’n landingspagina?
Ja, supergoed. Mensen rennen tegenwoordig net als dat konijn van Alice in Wonderland door het leven met hun mobiele telefoon als klok, … geen tijd … geen tijd. Ze hebben de kapper, de buitenschoolse opvang en de boodschappendienst van de supermarkt op speeddial en ze gunnen zich steeds minder tijd om even te `winkelen`. “Is dat zo, Danielle? ”, zul jij je nu afvragen. Ja helaas dat is zo. Steeds meer winkels gaan op de fles omdat we ons minder tijd gunnen om te winkelen. We regelen het “ff” achter de computer. Beetje jammer misschien, maar de trend is gezet.
Je klanten zitten wel veel achter laptops, PC’s en dergelijke en zijn steeds bedrevener in het shoppen online. Dus een goed digtaal ‘verkooppraatje’ mag op jouw site dus niet ontbreken.
Bezoekers ervaren goed ingerichte landingspagina’s als prettig en niet als een vervelend ‘ik-duw-je-iets-door-je-strot’ verhaal . De pagina geeft hen namelijk precies die informatie die zij nodig hebben, in een taal die zij begrijpen en het is bijna als vanzelfsprekend dat ze klikken op die ene actieknop.
Zoekt, zoekt en gij zult vinden: in de zoekmachines …
Nog een puntje in het voordeel van zo’n landings-, of verkooppagina is dat je – mits je je houdt aan regel nummer 1 van slechts 1 onderwerp per pagina – goed vindbaar bent in allerlei zoekmachines. Je hebt daardoor een grote kans dat mensen, die specifiek op zoek zijn naar jouw dienst, het op die manier zullen vinden! En lekker makkelijk voor je klanten, ze vinden alle informatie op 1 plek. Hoeven niet ver te zoeken en zijn snel klaar. Heerlijk voor al die overijverige mensen die – als door batterijen aangedreven – konijntjes verder huppelen van afspraak naar afspraak toch … ?
Het maken van een goede landingspagina is niet gemakkelijk. Dit onderwerp kan een training waardig zijn. Maar misschien wil jij het eerst eens proberen. Zonder al te veel expertise kun je best al een succesvolle verkooppagina maken. Ik heb wat tips voor je:
8 tips voor een landingspagina die je klanten gaat opleveren
1. Helder zijn
Het moet zo zijn voor je klant: met een klik op de landingspagina is jouw aanbod duidelijk. De afwegingen om tot aanschaf over te gaan. staan netjes en helder geformuleerd en aanbiedingen en up-sells staan overzichtelijk bij elkaar. Een afbeelding is leuk, maar houd het bij een rustig beeld. Zorg dat er niet te veel afleiding is van het kernonderwerp: ‘jouw product’.
2. Eerst indruk moet positief zijn
Zorg dat de tekst, kort, duidelijk is, geen moeilijk vakjargon. Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, zeker niet online. Als de eerste indruk van je bezoeker goed is, leest hij verder en wellicht kun je hem dan verleiden tot een aankoop, maar eerst moet je hem geboeid zien te houden
3. Niet te veel keuze bieden, dat leidt tot klantverlies
Als je meerdere keuzes aanbiedt of wanneer het niet duidelijk is waar de bezoeker uit moet kiezen dan is de kans groot dat er helemaal niets gebeurt. Houdt het simpel. Beperk je tot dat éné onderwerp en alles komt goed. De bezoeker en jij begrijpen elkaar. En ´online´ communiceren is hetzelfde als ´reallife´ communiceren. Als mensen je begrijpen komt dat het resultaat altijd ten goede!
4. Zorg dat er geen afleiding is van je boodschap
Schrap alles wat nutteloos is. “Ja … Danielle … maar wat beschouw jij dan als nutteloos?”, zul je nu zeggen. Daarmee bedoel ik dus zaken als je website navigatie, hyperlinks die er niet toedoen voor dit onderwerp, afbeeldingen die er niets mee te maken hebben. De bezoeker moet duidelijk zien wat jij van hem wilt. Het is een soort online flirt, die leidt tot een aankoop.
5. Niet te veel willen!
Wat moet je vooral niet doen?: te veel willen! Houd het gewoon bij één onderwerp per verkoop-, of landingspagina. Niet meer. Te veel boodschappen en te veel links op een pagina geven een klant een verward gevoel en ze raken het overzicht kwijt. Verkopen online is ook vluchtig. Mensen snuffelen even gauw. Je moet hun aandacht dus zien vast te houden. Dus behandel één onderwerp per pagina.
6. Ooit weleens een saai boek gelezen? Dat lees je toch ook niet uit!
Iets dat ‘boring’ is om te lezen dat leg je immers snel terzijde of je klikt verder. De kunst is om de bezoeker niet te veel te laten nadenken. Teksten zijn belangrijk. De kernwoorden zijn: simpel, duidelijk en aantrekkelijk. Jij kunt dat uiteraard heel goed! Want jij bent de expert op jouw vakgebied en je wéét gewoon wat zij nodig hebben.
7. Huisstijl in landingspagina doorzetten!
Een veelgemaakte fout is dat je als beginnende enthousiasteling ‘los’ gaat met leuke lettertypen, plaatjes en foto’s die een andere stijl hebben dan je bedrijfswebsite. Niet doen! Houd vast aan wat de klant van je kent. Herkenbaarheid is veiligheid! Dat verkoopt beter. Je verkooppagina is onderdeel van je site, zorg dat het er ook zo uitziet.
8. Word zichtbaar als je durft!
Het blijkt dat de conversie van een pagina met video hoger is. Belangrijk, veel hoger. Het is dus fijn als je het lef hebt om een filmpje op te nemen met je verhaal.
Als je al een tijdje bezig bent en het resultaat van je landingspagina valt tegen, aarzel dan niet om mij eens te bellen of een gratis Marketingcheck aan te vragen. Ik help je graag een stapje verder.
Geef een reactie