Ga jij de komende week ook aan de slag met een nieuw marketingplan voor het komende jaar? Het nieuwe jaar komt in zicht en dan is het een mooi moment om jouw marketingplan te maken. Wat ga je doen om je doelen te bereiken? En heb je jouw doelen helder voor ogen? Weet je precies wat je de komende tijd op stapel hebt staan en loopt dit allemaal soepel? Of zit je op het laatste moment nog zaken te verzinnen en spring je iedere keer in waardoor je je eigenlijk een slag in het rond werkt?
Je marketing automatiseren met een marketingplan
Als je bedrijf groeit, dan ben jij eraan toe om ook je marketing te automatiseren en om dit slim op te zetten. Je wilt gewoon niet altijd bezig zijn met je marketing, terwijl het 1 van de belangrijkste zaken is om zichtbaar te worden en je communicatie met bestaande klanten te onderhouden. Maar als ondernemer moet je ook zorgen voor de administratie, het onderhouden van contacten met de klant, het uitwerken van je training, het opzetten van een online omgeving.... moet ik nog even doorgaan. Jij weet best dat het soms erg druk is en je alle zeilen bij moet zetten om de ballen in de lucht te houden van je bedrijf.
Je hebt hard genoeg gewerkt om op dit ondernemerspunt te komen
Heerlijk, want je hebt hard genoeg gewerkt om op dit punt te komen. Alleen kom je nu in een fase dat het slimmer kan. Gestructureerder zodat tijd overhoudt voor de taken waar jouw input voor nodig is. Een gestructureerd marketingplan, gaat jou helpen om tijd terug te krijgen. Dit plan helpt jou om jouw bedrijf en het aanbod zo goed mogelijk in de markt te zetten.
Breng eerst in kaart wat je gaat doen, waar, voor hoeveel, waarom, met wie en hoe.
Zet alle relevante zaken op een rij, maar hou het simpel. Het gevaar is dat je wegzakt in een moeras van informatie en dat je verdwaalt in alle details. Je hebt direct overzicht nodig in wat je gaat doen om de focus niet te verliezen. Waar draait het nou om en wat is de kern van jouw bedrijf? Schrijf dit kort en bondig op en maak voor jezelf deze informatie helder. Het gaat je helpen bij alle communicatie die je het komende jaar gaat ontwikkelen. Je kunt ook heel eenvoudig zien of een plan van aanpak aansluit bij de doelen die je het komende jaar wilt realiseren.
Bepaal wat jou uniek maakt.
Met een mooi woord noemen we dat Unique Selling Points. In een markt waar veel aanbod is, heb je het nodig om heel duidelijk te weten wat jouw unieke stukje is. Wat maakt dat een klant voor jou kan kiezen en waarom niet de concurrent? Jij hebt misschien bepaalde voordelen, die een andere aanbieder niet heeft. Of jouw aanpak is echt heel duidelijk afwijkend van de rest.
15 manieren waarop jij jouw bedrijf kan onderscheiden:
- Het probleem vernauwen / specificeren
- Het resultaat vernauwen / specificeren
- Doelgroep vernauwen / specificeren
- Je beloofde resultaat versterken / vergroten
- Een nieuwe oplossing voor een bestaand probleem
- Een bijzondere combinatie maken waarmee je innoveert
- Een bijzondere methode als oplossing
- Een bestaande methode toepassen op een nieuwe doelgroep
- Een metafoor gebruiken voor jouw oplossing
- Een boek gebruiken als oplossing
- Hoge prijzen vragen in een markt waarin iedereen lage prijzen vraagt
- Een bijzondere marketingmethode kiezen, bijv . webTV
- Een bijzondere manier om je dienst te leveren
- Laaggeprijsd aanbod maken in een markt waar iedereen hoge prijzen vraagt
- Je diensten productizeren in een markt waar uurtje-factuurtje wordt gewerkt
Welke communicatiemiddelen ga je inzetten?
Om jouw marketing te laten draaien als een geoliede machine heb jij het nodig dat je precies weet wat je inzet qua communicatiemiddel. Vanaf nu ga je alles bijhouden en registeren, zodat voor jou heel duidelijk wordt wat het inzetten van een communicatiemiddel jou oplevert. Bijvoorbeeld een Facebook advertentie. Als deze advertentie jou 50 inschrijvingen op een event oplevert, dan ga je dit de volgende keer ook inzetten. Door het bij te houden wat werkt en wat niet werkt, gaat het jou helpen om niet met alle tools tegelijk bezig te zijn. Je werkt jezelf anders over de kop en de statistieken tonen aan dat het ook niet nodig is. De vorige keer had je ook zo een workshop vol, waarom het wiel opnieuw uitvinden? Voor veel ondernemers is dit lastig, want die zien anderen communicatietools inzetten en krijgen het gevoel dat ze dat ook moeten doen. Houd het simpel en blijf bij je eigen communicatiemiddelen.
Maak een realistische planning
Als we het bovenstaande hebben bepaalt, dan maken we een planning. En dit moet een realistische planning zijn. De tijd dat je op het allerlaatste moment nog zaken moet realiseren, is voorbij. We gaan heel strategisch te werk, zodat je in alle rust zaken kunt ontwikkelen. En de volgende keer ook alles van de plank kunt halen om de campagne nogmaals te draaien. Het is echt niet nodig om steeds opnieuw zaken te verzinnen. Wat werkt, werkt en kan steeds opnieuw ingezet worden. Ook een planning die zorgt dat het resultaat wordt behaalt. En moet je daar wat in bijschaven, dan heb je werk voor de volgende campagne en kun je deze bijsturen.
Je ziet dat vooruitwerken en van tevoren je tactiek bepalen je gaat helpen om een goed marketingplan te maken. Laat je mij hieronder weten of jij ook een plan gaat maken voor de komende tijd?
Geef een reactie