Liever luisteren dan lezen?
Klik hieronder:
For privacy reasons SoundCloud needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy verklaring.
Ik Accepteer

Waarschijnlijk heb je het al eens meegemaakt; een klant waarbij alle alarmbellen intern afgaan en waarbij je het driedubbele voor het traject had moeten vragen. Een vervelende klant. Een klant die helemaal niet bij je past, maar deze is wel in je programma gestapt. Help... Hoe los je dat nou op?

Het zijn best lastige gevoelens. De super leuke klant, bleek een zeurneus en nu kijk je uit naar het einde van het traject. "Eindelijk ben je dan van de klant af."

"Ohhh, dat mag je toch helemaal niet denken?"
Je schrikt van je eigen reactie.
Maar je voelt het wel zo als je eerlijk naar jezelf bent.

Ik geef je graag 3 inzichten, zodat jij weet wat je kunt doen als je een lastige klant op je pad hebt gekregen en hoe je het kunt voorkomen. Zodat je niet nog een keer in deze situatie belandt.

Inzicht 1: Heb je de klant van tevoren goed gescreend

In het voortraject is het voor jou belangrijk om te kijken of de klant ook bij jou past. Jij vraagt veel van een klant als deze in je traject of programma stapt. Dit doet vaak iets met je klanten. Er kunnen blokkades naar voren komen en je kunt dus vooraf kijken of je klant dit ook aan kan. Klinkt misschien gek, maar we zijn vaak zo gefocust om klanten in de programma's te krijgen, dat we niet durven te kijken of de klant wel past. Ik wil je uitnodigen om dit wel te doen en wat vragen te stellen, zodat je kunt polsen of er echt een match is.

Inzicht 2: Luister naar wat je klant eigenlijk zegt

Vaak zijn klanten spiegels. Waarom is het opeens een lastige klant voor jou? Wat raakt de klant aan, waardoor deze situatie ontstaat? Heel vaak zegt een lastige klant iets over onszelf. Iets wat we liever niet willen zien, maar wat de klant feilloos weet aan te raken. Als je dit weet, kun je ook dankbaar zijn dat de klant dit blootlegt. Ook al is het lastig of pijnlijk, er is een stuk dat aandacht vraagt en waar je iets aan kunt doen. Misschien ben je te makkelijk en zijn er grijze gebieden. Of misschien heb je een verwachtingen bij klanten gecreëerd waar je je niet bewust van bent. Wat het ook is, wees dankbaar dat de klant het je durft te zeggen. Veel klanten zeggen niks, maar voelen het wel. Die lastige klant durft het je wel te zeggen.

Inzicht 3: Hoe zou je het zelf vinden als je in de schoenen van de klant staat?

Als jou overkomt waar de klant nu over zeurt of lastig over doet, zou je het ook vervelend vinden als je het zelf meemaakt? Vaak kun je het beter begrijpen als je in de schoenen van de klant gaat staan. Je kunt dan ook makkelijker zeggen, dat je het begrijpt. Daarmee zeg je niet dat je het ermee eens bent, maar heel vaak loopt het spaak op empathie. Het niet begrijpen of het niet willen begrijpen waar de klant staat. En weet je wat het lastige hieraan is? De klant voelt het gelijk. Dus probeer om de situatie vanuit de klant te bekijken en reageer vanuit dat punt. Ik weet zeker dat de klant het prettiger vindt, maar jij ook.

Kortom,

INZICHT 1: HEB JE DE KLANT GOED VAN TEVOREN GESCREEND

INZICHT 2: LUISTER NAAR WAT DE JE KLANT EIGENLIJK ZEGT

INZICHT 3: HOE ZOU JE HET ZELF VINDEN ALS JE IN DE SCHOENEN VAN DE KLANT STAAT

Merk jij dat je liever wegduikt dan dat je jouw klant met open armen ontvangt?

Weet dat iedere ondernemer deze gevoelens herkent. Lastige klanten horen erbij en het is een uitnodiging om  jouw ideale klant in kaart te brengen, zodat je duidelijker kunt communiceren met je klant waar je staat te trappelen om mee aan de slag te gaan. Als je jouw doelgroep helder in kaart brengt, dan kun je alleen deze klant aantrekken. Door een simpel tekstje toe te voegen: "Voor wie is het niet", kun je heel veel vervelende klanten uitsluiten op een salespagina. Simpel, maar effectief en dat kan alleen als je heel goed weet voor wie het precies is.

Hoe helderder jij weet met wie je communiceert, hoe sterker je jouw ideale klant aantrekt.

As je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Heb jij weleens een lastige klant op je pad gehad? en wat heb je gedaan om het op te lossen?

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |