Het is heel frustrerend als keer op keer blijkt dat je zelf de grootste oorzaak bent van het tegenvallend resultaat. Ook als het een perfect ingerichte marketingcampagnes was. Je kunt de mooiste marketingcampagnes bedenken, als jij er niet in gelooft dan gaat het resultaat tegenvallen.
Mijn klanten ontwikkelen de prachtigste dingen. Ze zetten complete campagnes professioneel op en het klopt volgens de 'marketingstrategie'. Alleen de resultaten zijn elke keer bedroevend. Er zijn geen aanmeldingen voor een programma en een workshop gaat niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Puur, omdat je als ondernemer zelf het succes in de weg zit en het resultaat onbewust saboteert.
En dat is natuurlijk balen, want er is heel veel tijd en geld in een campagne gaan zitten. De druk neemt ook toe, want je wilt verkopen en het lukt niet. Wat kun je eraan doen als je merkt dat jij de grootste uitdaging bent om je marketing te laten werken?
Inzicht 1: Je bent er zelf niet van overtuigd dat je aanbod klanten op de allerbeste manier helpt
Als jij zelf al niet overtuigd bent van het resultaat, hoe kan je marketing dan klanten overtuigen? Het sijpelt door in je teksten. Noem het energie, noem het flow... klanten merken het als je zelf niet overtuigd bent of twijfelt over je aanbod. Kijk voor jezelf waar het pijnpunt ligt. Vind je dat je eerst een training moet volgen? Ontbreekt er nog een stuk? Wil je het eigenlijk niet doen? Wat is er precies aan de hand? Waarom zou jij jouw aanbod ook niet kopen?
Inzicht 2: Je vindt het lastig om de rol van expert aan te nemen
"Wie ben ik nou? Wie zit er op mij te wachten?" Kleine inwendige stemmetjes houden jou tegen om vol in je expertise te gaan staan en in jouw marketing komt dit naar voren. Je durft geen stellingen in te nemen, omdat klanten daar wat van kunnen vinden. "Stel je voor dat je er negatieve reacties op krijgt. Brrr... eng." Ik wil je uitnodigen om juist je expertise te claimen. Jij bent de expert en hoe eerder jij deze rol aanneemt, hoe eerder jouw marketing gaat werken voor je. Beloofd.
Inzicht 3: Je voelt je niet goed bij de manier waarop je marketing ingericht is
Voor je gevoel ben je trucjes aan het doen en eigenlijk past de aanpak niet zo bij je. Alleen, het is je zo geleerd, dus denk je dat dit de manier is waarop je jouw marketing moet inrichten. En als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik een hekel heb aan het woord 'moet' 😉 Kijk of je jezelf de ruimte kunt geven om het op je eigen manier te doen. Door je eigen sausje erover te schenken en marketing te zien als een verlengstuk van je coaching. Wat zou je live met iemand doen? Kun je dat ook doorvoeren in je marketing? Deze aanpak zorgt ervoor dat marketing niet meer aanvoelt als een kunstje. Je mag coach zijn en dat uit je via je marketing. Ik weet zeker dat het dan beter gaat voelen en bij je passen.
Inzicht 4: Je bent bang voor je eigen succes
"Wat als klanten zich dan massaal aanmelden, waar ga ik ze laten?" Rustig, adem even diep in en uit. Dit is toch wat je juist wilt? Dat de klanten naar je toekomen? Alleen leert de ervaring dat deze klantgroei gefaseerd gaat en dat jij meegroeit in je succes. En in het ergste geval 😉 weet ik zeker dat je een oplossing vindt als het echt een mega knaller gaat worden.
Zelf heb ik dit ook gehad. Ik had een succesvol bedrijf als VA en dat groeide me boven mijn hoofd. Deze ervaring nam ik mee toen ik mijn bedrijf als businesscoach opbouwde. "Wat als het weer zo druk zou worden?" Gelukkig had ik snel in de gaten dat ik mezelf in de weg zat en dat ik de ervaring los mocht laten. Ik had ervan geleerd en daardoor was ik juist klaar voor het succes. Wees dus zelf niet je grootste uitdaging en vertrouw erop dat alles op zijn pootjes terecht gaat komen. Het ondernemen is één grote leerschool, waar je nooit uitgeleerd bent. Jij gaat steeds succesvoller zijn en daar leer je iedere keer weer van.
Inzicht 5: Je steekt te weinig aandacht of tijd in de marketing
Je wordt zo opgeslokt door alles wat je moet doen, dat je marketing erbij bungelt. Je wilt wel, maar het lukt gewoon niet om je marketing consequent in te zetten. Dus je nieuwsbrief gaat niet de deur niet uit of er verschijnen "even" geen social media berichten. En door deze marketing geef je een signaal. Consistentie zorgt voor betrouwbaarheid. Kijk daarom of je blokken kunt maken in je agenda als je dit herkent. Plan je marketing vooruit in en ga consequent aan de slag. Is er een afspraak op de tijd die je hebt ingepland voor marketing? No problemo, dan verplaatst je marketingtijd en laat je acties wél doorgaan. Door vooruit te werken in je marketing hoef je niet meer achter de feiten aan te lopen. Je kunt bedenken wat je de komende maand gaat doen en de eerste stappen vast zetten. Zo hoeft tijd geen belemmering meer voor je te zijn en draait je marketing door, wat er ook gebeurt.
Kortom:
Inzicht 1: Je bent zelf niet van overtuigd dat je aanbod klanten op de allerbeste manier helpt
Inzicht 2: Je vindt het lastig om de rol van expert aan te nemen
Inzicht 3: Je voelt je niet goed bij de manier waarop je marketing ingericht is
Inzicht 4: Je bent bang voor je eigen succes
Inzicht 5: Je steekt te weinig aandacht of tijd in de marketing
Help, jij bent de grootste uitdaging bij tegenvallende resultaten van je marketinginspanningen
Het is best pijnlijk om erachter te komen dat je zelf de grootste uitdaging bent om succes uit je marketing te halen. Je doet het niet bewust. Gelukkig is het wél iets wat je kunt veranderen als je weet waar je aan kan werken.
Als je dit artikel waardevol vindt voor je business help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Vertel eens...
Zit jij je marketingsucces in de weg? en waar zit jouw doorbraak om dit om te draaien?
Deel 2 lezen? Een goed productaanbod is de kracht achter je marketing >> Klik hier <<
Geef een reactie