Soms bekruipt je een gevoel.
Een gevoel dat je te veel werk moet doen in een te korte periode.

 

Want in je hoofd zitten alle werkzaamheden voor deze dag.
Wacht, in de e-mailbox zie je nog een bericht binnenkomen.

"Ah.. leuk! Weer een mooie opdracht en de vraag of je even contact wilt opnemen."

Dus je stopt met je werkzaamheden en je pakt gelijk de telefoon om terug te bellen.

 

Mooi, je hebt weer een leuke nieuwe opdracht erbij. Maar goed... waar was je ook weer mee bezig?
En welk dossier moest er nou vandaag de deur uit? Oeps, over een kwartier sluit het postkantoor en eigenlijk moet er ook nog een offerte worden gemaild. "Komt daar nou weer een e-mail binnen?"

 

Verschillende ondernemers ervaren dagelijks een hoge werkdruk.

Er zijn te veel werkzaamheden en er is geen structuur in hun dagelijkse werk te bekennen.
Hierdoor krijgen ze het gevoel een speelbal te zijn en ervaren dat klanten een agenda beheersen.

 

Hoe draai je dit voor jezelf om? Hoe krijg je de regie van jouw dag weer terug?

 

Door ruimte vrij te maken in je agenda.
En zelf beslissingen te maken over de afhandeling van stromingen binnen jouw bedrijf.

Want als het nodig is om geconcentreerd en ongestoord te werken aan een dossier,
dan moet je deze tijd vrijplannen in jouw agenda.

Op deze momenten ben je niet bereikbaar voor telefoongesprekken of e-mailberichten.

 

Bekijk aandachtig de stroming binnen het bedrijf als een nieuwe klant jouw bedrijf benaderd.

Via welke kanalen kan een klant in contact komen? E-mail, website?
Binnen welke tijdsperiode wil je dan een reactie geven? En moet je dit zelf doen?

Kan er een telefonische eerste kennismaking worden gepland op een tijdstip dat het past in jouw agenda?
Wellicht kan een assistent informatie toesturen en het eerste contact beantwoorden?

 

Denk er over na, probeer niet alles zelf te doen. 
En begeleidt de klanten bij de contactmomenten en maak het jezelf hierbij gemakkelijk.

Van de week kreeg ik een fijne e-mail van mijn klant. Zij heeft het bovenstaande ervaren. Door keuzes te maken en het belang van eigen tijd in te zien... krijgt ze weer controle over de werkzaamheden en is niet meer ad hoc bezig met allerlei werkzaamheden. De rust en het plezier komt weer terug en ze kan nu zich weer focussen op de werkzaamheden die ze het allerliefste doet.

En de andere werkzaamheden? Die neemt jouw team van je over.

 

Weet je wat ook een voordeel is van het bepalen van stromingen en werkwijze?
Je komt ontzettend professioneel over bij klanten. Succes!