Merk jij het ook dat leads afhaken op je salespagina. Met veel pijn en moeite heb je ze naar je salespagina gebracht en daar raak je ze kwijt. Terwijl in online marketing is het aantrekken van leads naar je salespagina slechts het halve werk.

Het echte doel is om deze leads te converteren naar betalende klanten op je salespagina. Dat ze drukken op de koopknop. Maar wat als je merkt dat veel van je leads afhaken? Zijn dan al je inspanningen voor niks geweest?

Waarom haken jouw leads af op je salepagina?

Leads kunnen om verschillende redenen afhaken op een salespagina. De inhoud van de salespagina spreekt de lead niet voldoende aan of is niet relevant voor hun behoeften. De salespagina geeft niet duidelijk weer wat het aanbod precies inhoudt, wat de voordelen zijn en wat de lead kan verwachten. Als de salespagina te complex is geschreven, te veel informatie bevat of te langdradig is, kan de lead overweldigd raken en besluiten om af te haken voordat ze het einde van de pagina bereiken. En dan heb ik het nog niet eens over de technische rompslomp zoals een trage laadtijd, foutmeldingen of niet-functionerende knoppen.

Daarom ga ik dieper in op de redenen waarom leads afhaken op je salespagina en geef tips hoe je ze beter kunt converteren naar betalende klanten.

 

Afhaker 1: er komt vage taal uit je mond als je praat over het resultaat

Vaak zijn we getraind om de pijn en het verlangen van de klant goed te verwoorden. Maar als ik dan vraag, wat is het resultaat van wat je doet, dan krijg ik een hoop gestamel en snap ik er niks van wat de ondernemer doet. En omdat je vage taal gebruikt, zullen leads eerder afhaken. Sterker nog, wazige taal op je salespagina kan leiden tot wantrouwen bij leads. Als ze het gevoel hebben dat je iets probeert te verbergen of als ze niet volledig begrijpen wat ze kunnen verwachten, zullen ze niet geneigd zijn om met je in zee te gaan. En zo mis je de kans om leads te overtuigen en te converteren naar betalende klanten.

Als het niet meteen duidelijk is wat je precies verkoopt en waarom het geweldig is, dan is de kans groot dat mensen afhaken omdat ze gewoon niet begrijpen wat je aanbiedt.

Afhaker 2: te veel afleiding en rommel op je salespagina

Geen rommel, geen afleiding op je salespagina waardoor leads afhaken. Gewoon alles netjes en overzichtelijk. Dus ook geen menu bovenaan je salespagina. Dat is als een uitgang. Je klikt erop en poef, weg ben je. En dat is nou net niet wat je wilt als iemand in een koop proces zit.

Wat je wilt is dat mensen maar één ding doen: op die knop drukken en kopen wat je aanbiedt. Dus je moet die pagina zo maken dat er niks is om ze af te leiden. Geen links naar andere pagina's, geen overbodige tekst of plaatjes, gewoon lekker duidelijk en recht op het doel af.

Oh, en weet je wat ik laatst zag bij een best wel bekende coach? Een pop-up op een salespagina. Serieus, een echte no-go. Mensen zijn bezig met kopen, dus geen afleiding. Alleen maar focus op die ene knop: de koopknop. Anders gaan ze straks misschien je gratis weggever aanvragen terwijl ze eigenlijk wilden kopen en leads afhaken. En dat wil je natuurlijk niet. 

 

Afhaker 3: gebrek aan sociaal bewijs

Stel je even voor, jouw klant komt op je salespagina... het is super aantrekkelijk... maar... Geen getuigenissen, geen recensies, geen bewijs dat andere mensen blij zijn met wat er wordt aangeboden. Het is alsof je op het punt staat een sprong in het diepe te wagen zonder te weten of er water onderaan staat. Dat gebrek aan sociaal bewijs kan behoorlijk wat twijfel zaaien bij jouw potentiële kopers. En dat wil je niet.

Mijn klant Paula had dit ook en ik zag het gelijk. Door positieve verhalen van  haar tevreden klanten toe te voegen, met recensies die laten zien hoe geweldig het product is, en zelfs logo's van bekende klanten of partners neer te zetten, was direct duidelijk dat klanten haar product aanraden. Anders loop je het risico dat het lijkt op een soort van 'Wij van WC Eend, adviseren WC Eend' gevoel. En laten we eerlijk zijn, dat is niet bepaald overtuigend. Al zou  het nu een goede meme zijn... dat dan wel...

 

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy verklaring.

 

Plaats die sociale bewijzen strategisch op je pagina, zodat bezoekers ze niet kunnen missen. Zet ze bijvoorbeeld dicht bij de call-to-action knop, zodat mensen meteen het vertrouwen voelen om door te klikken en te kopen.

Afhaker 4: je winkelwagentje is te ingewikkeld

Nou en dan is die leads van jou lekker online aan het shoppen, jouw programma in het virtuele winkelwagentje gegooid en dan... BAM! Het afrekenproces is een complete nachtmerrie. Lange formulieren, verwarrende stappen, en voordat je het weet, ben je de lead kwijt en klikt deze jouw salespagina gewoon weg.

Dit is zo'n typisch geval van een gemiste kans. Als het te ingewikkeld is om iets te kopen, dan haakt jouw lead gewoon af. Potentiële klanten hebben geen zin om door een doolhof van stappen te gaan om hun aankoop af te ronden. Jouw leads willen gewoon simpelweg hun spullen bestellen en snel doorgaan met hun dag.

Houd het simpel, vriendelijk en snel, en je zult zien dat meer mensen hun aankoop afronden en blijven terugkomen voor meer.

Afhaker 5: er is geen volgende stap waardoor leads afhaken op je salespagina

Maar het kan nog erger en ja mensen... ik heb dit gewoon bij verschillende ondernemers gezien. Je zit op een website en je hebt net alles bekeken wat je wilde zien. Maar nu? Geen idee wat je nu moet doen. Geen duidelijke aanwijzingen, geen duidelijke knop om op te klikken, niks. Dus wat doe je? Juist, je klikt gewoon weg. Daar rechtsboven in om een site te zoeken waar je wél verder komt.

Dit gebeurt dus als er geen duidelijke 'call-to-action' is. Als het niet meteen duidelijk is wat de volgende stap is die je moet nemen, dan raken mensen in de war en klikken ze gewoon weg. Ze willen simpelweg weten wat ze moeten doen en waar ze moeten klikken om bijvoorbeeld iets te kopen of contact op te nemen. Als dat niet duidelijk is, dan haken ze af. Zo simpel is het.

En misschien denk je, dit is toch onzin Daan. Wie doet dit nou. Kijk maar eens naar weggevers, waar alleen een tekst DANKJEWEL oppopt. Ik noem het dode eindjes en gemiste kans. Het gebeurt mensen, het gebeurt!

Hoe los je op dat leads afhaken op je salespagina?

Oké, luister even. Als je wilt dat meer mensen iets bij je kopen, dan moet je ervoor zorgen dat je salespagina op punt staat. Dat betekent dat je die afhakers moet aanpakken. Geen duidelijke call-to-action? Weg ermee. Te veel rommel op de pagina? Opruimen die handel. Te ingewikkeld checkout-proces? Simpel maken.

En als je nou denkt van, huh, ik weet niet zeker of mijn salespagina wel goed is, dan heb ik iets voor je. Vraag gewoon een gratis marketingcheck aan. Ik neem een kijkje en binnen 10 minuten weet ik of jouw leads afhaken op je salespagina en wat je eraan kunt doen. Simpel toch?

 

 

Wil je nog meer info over een salespagina? Check👇🏻👇🏻👇🏻

 

Podcast #50 hoe maak je een goede salespagina

 

Podcast # 7 Claim je expertise en krijg klanten