Al een tijdje loop ik rond met deze vraag: "Werkt dat nou, een influencer inschakelen om je product te promoten?" Ik zie ze voorbij komen met hun grote accounts met tig volgers. En in een flitsende reel op Insta promoten ze een product zoals billendoekjes, water met een smaakje of ga zo maar door... Als ik er marketingtechnisch naar kijk, dan kan ik niet anders dan zeggen... dat werkt, punt.
Op deze pagina ontdek je
Veel volgers maakt je interessant om producten aan te bieden
Misschien is het je zelf ook al een keer opgevallen bij een leuk kanaal dat je volgt voor hun originele content. Opeens wordt het een marketingtool. Ik vind het altijd heel duidelijk dat de content om een paid partnership gaat, dat we daar echt niet nog eens de tekst (Partner) bij hoeven te zetten om het uit te leggen. Het wordt heel bewust ingezet door een ander bedrijf om een product te promoten bij de doelgroep van het account. That's it.
Een suffe reel of content dat maar 1 doel heeft, verkopen!
In een ideale setting wordt het product onder de aandacht gebracht. Ergens merk je dat energetisch aan deze vorm van content dat het niet klopt. Net of het niet echt is. Ik voel altijd heel duidelijk dat er een ander belang is. Verkopen! Als ik de content bekijk, voel ik altijd heel duidelijk: "Jij, influencer, bent betaald om deze content te maken... daarom deel je nu deze content. Waar is je connectie en authenticiteit gebleven? Het voelt nu als een trucje."
Hoe geloofwaardig ben je als influencer?
Een klant van mij is ook eens gevraagd als influencer en zij besloot om het niet te doen. "Waar blijft mijn geloofwaardigheid dan als expert" zei ze "als ik schoenen aanprijs op mijn account?" En ik was het helemaal met haar eens. Dat is ook wat mij stoort aan deze vorm van promotie. Het klopt niet bij wat je normaal doet, maar je doet het nu wel, omdat je ervoor betaald wordt. En ik heb niks tegen influencers, echt niet. Maar wel wat tegen de manier waarop ze de boodschap overbrengen. Zo gescript, dat het niet meer natuurlijk overkomt. En dat is anno 2022 niet nodig.
Een influencer inschakelen werkt als de content authentiek voelt
Maar eerlijk is eerlijk, de vorige keer zag ik bij een meester (jaja, deze zijn heel actief op social media) een vorm van paid partnership die wel heel gaaf was. Het was gewoon een grappig filmpje van een leraar dat ging over dat hij nieuwe schoenen had gehad. Dikke vette Nike patta's die hij aan zijn klas liet zien. Wat zo knap was aan deze vorm van content, was dat dit natuurlijk aanvoelde.
De manier waarop hij de schoenen laat zien, past bij zijn account. Het was een content vorm zoals hij het altijd deelt en het verhaal kwam daardoor geloofwaardig over. Kijk, dan vind ik influencer marketing geweldig en magisch om te zien.
Authentieke marketing is het antwoord
En ik denk dat we daar wel aan toe zijn. Authenticiteit in marketing. Want dat is waarom het bij mijn klant schuurt en het in het voorbeeld van de leraar wel werkt. Als we in de gaten krijgen dat het om een marketingtrucje gaat, dan gaat er een interne alarmbel bij ons af. Dan gaan we het negeren net zoals reclameblokken op tv. Kun je het authentiek maken... dan werkt het qua beïnvloeding. Dat geloof ik echt.
Wil jij influencers inzetten? Doen, maar kijk naar de vorm waarop je het wil doen. Anders geef je een hoop geld uit en heeft het niet het resultaat zoals jij hoopt. En das toch zonde, of nie dan?
Geef een reactie