Aan alles voel je dat je een webinar wilt geven, maar je heb geen zin in het verkoperige stuk dat in een webinar zit. Je weet wel... het punt dat je jouw aanbod gaat doen en je bij anderen ziet dat dan de kassa gaat rinkelen in de mailbox. Je hebt het al een paar keer een webinar gegeven, maar daarna was het elke keer rustig in jouw mailbox. Niks geen stromende verkopen en je gaat steeds meer aan jezelf twijfelen of webinars geven wel jouw ding is. Het verkopen in je webinar is lastig. En je ziet anderen er zoveel succes mee hebben, waarom lukt het jou dan niet?

 

Met veel pijn en moeite heb je deelnemers voor je webinar gekregen

Want laten we eerlijk zijn, dat is ook een bevalling. Om de mensen in je webinar te krijgen. Maar goed, je had toch verschillende aanmeldingen, omdat je zichtbaar was op social media. Je er een paar nieuwsbrieven aan hebt gewaagd... dus dat stuk is gelukt. Maar op het moment dat je het scherm opent om je webinar te geven... zie je dat de mensen niet met bosjes binnenstromen. "O nee... er komt toch wel iemand?" En net op het moment als je in paniek wilt schieten, zie je dat iemand binnen komt. En nog eentje... en verrek er komen er nog een paar bij. Oke, daar ga je dan....

Vol vuur en passie vertel je over je favoriete onderwerp in het webinar

Je weet er alles van, dus het was best lastig om te kiezen wat je ging vertellen. De ene na de andere slide komt voorbij en mensen reageren... "Dit is best tof", schiet er door je hoofd. Tot je op het punt komt waarop je jouw aanbod moet doen. Oja, shit dat stuk waarvan je weet dat het belangrijk is... maar dat niet het allerbeste in je naar boven haalt. Het voelt als een moetje en daarom heb je het erin gemoffeld.

Het verkoop stuk kwam niet zo goed uit de verf in je webinar

Je had wat slides van testimonials, maar die heb je snel doorgeklikt. Dat voelt altijd zo opschepperig. En die korting op de prijs, daar vind je eigenlijk ook wat van.... Schaarste toevoegen voelt zo niet goed als je kijkt naar het mooie aanbod dat je met veel liefde hebt gemaakt. Je bent maar snel doorgegaan naar het stuk waarop mensen vragen kunnen stellen, want dat vind je wel leuk en er kwamen ook zulke mooie vragen.

Nou weet je: “Ik stuur straks toch nog een mailtje met daarin mijn aanbod”

Misschien komen daar nog wat verkopen uit. Niks aan de hand, dat je nu niet gelijk wat verkocht hebt. Alleen blijft het na dit mailtje ook stil in je mailbox. Meer dan de reacties aan het einde dat het waardevol was, heb je niet gekregen. Als die tijd en moeite die erin is gaan zitten... Het heeft niks opgeleverd... "Dan is het maar goed dat ik er geen advertentiebudget tegenaan heb gegooid" schiet er door je hoofd.

Wederom een flinke kater na het geven van je webinar.

"Moet ik dan nog een keer optuigen? Het werkt toch niet?"

En ik snap je...
Ga er maar aan staan.
Het kost zoveel tijd en energie...
En het levert niks op...

Ik hoor het zo vaak bij mijn klanten en ik zie de frustratie in hun ogen.

Een webinar op deze manier geven, is gewoon schijt... Niet leuk en ontzettend frustrerend... Je doet het namelijk niet voor niks. Je hebt iets te bieden en je krijgt het niet verkocht. Bloedirritant.

 

Wil je weten wat er aan de hand is? Waarom het verkopen in je webinar lastig is?

Je durft de klant niet te laten zien waar het grote probleem zit. Om de klant een klein beetje te laten bloeden door deze bewust te maken van de allergrootste belemmering of het probleem dat er speelt.

Een webinar geven is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe je dit stuk aanraakt op een manier die bij je past. Zodat je klanten op een natuurlijke manier kunt overtuigen om voor jouw aanbod te kiezen. Tja... en daar gaan veel enthousiaste ondernemers de mist in. Ze durven niet te drukken op de allergrootste pijn van hun klant. Dan krijg je een webinar, dat super interessant is om naar te luisteren... maar de urgentie om er iets aan te doen.. die is niet ingedrukt en dan kopen mensen niet.

 

En die urgentie aanraken in een webinar, dat is nou net het ding wat je uit de weg gaat

Dat is ook het stuk waarin je zelf voelt... "Whahhhhh dit is verkoperig, dit voelt niet goed". Dus je gaat het uit de weg en raakt het niet goed aan. We willen de ander namelijk geen pijn doen, zeker niet als je vol passie en vuur hebt laten zien hoe jij kunt helpen. Alleen het is juist het stuk dat essentieel is in je webinar om te verkopen. Als dit niet goed verwerkt is in je webinar en je op dat moment niet het gevoel hebt dat het 100% bij je past wat je op dat moment zegt... dan verkoop je niks. Was het hartstikke waardevol, maar is je mailbox stil.

 

Welke betekenis geef jij aan het verkopen in een webinar?

Het mooie is dat dit samenvalt met welke betekenis jij geeft aan dit deel van het webinar. Wat betekent verkopen voor jou in een webinar? Vaak noemen mijn klanten het sleasie, pusherig en ga zo maar door. "Het moment dat je iemand iets de strot door duwt", wordt ook vaak gezegd. Maar klopt dat wel, bij wat je op dat moment werkelijk aan het doen bent? Is het pusherig? Verkoperig en iemand iets de strot door duwen? Of is het een verhaal dat je jezelf zit wijs te maken? Het vernuftige aan deze manier van betekenis geven is, dat wat jij denkt dat bepaalt voor een belangrijk deel de resultaten die je haalt uit de inspanningen van je webinar. Deze manier van betekenis geven triggert je onzekerheid, waardoor het een self fulfilling prophecy wordt. Je krijgt wat je diep vanbinnen gelooft en je zoekt in je resultaat bevestiging dat jij het niet kan.

 

En dat kan anders

Jouw potentieel is oneindig en het enige wat je in een webinar doet is klanten bewust maken van een probleem. Een probleem dat eenvoudig is op te lossen als klanten met jou gaan samenwerken. Dat is heel liefdevol en kan veel betekenen voor mensen. Alleen de stemmetjes in jouw hoofd maken er een heel ander verhaal van. Die halen wat jij aan het doen bent, naar beneden. Die willen jou wijsmaken dat je te pusherig bent. En daar zit de bottleneck. Want wat je gelooft, wordt waarheid in jouw matrix. Dus ga je stotteren tijdens het doen van je aanbod en ga je jezelf onbewust zitten saboteren op dit stuk.

 

Voelt het verkopen in je webinar als lastig?

Weet dan dat het juist de bedoeling is dat jij klanten helpt. Je roeping is er niet voor niks, je mag hier gaan doen wat de bedoeling. Als je je bewust wordt dat juist jij de klant goed kan helpen met deze transitie... dan voelt het verkopen in een webinar heel anders voor jou. Dan blijf je aangehaakt op het Universum en durf je te vertellen dat jij de allerbeste bent om klanten hierbij te helpen. Het voelt dan bijna stom als je dit niet laat zien, want dan moeten klanten nog langer zoeken naar een oplossing. Terwijl jij de oplossing bent.

 

Ze hebben zich toch niet voor niks aangemeld?

De klanten die zich aanmelden voor jouw webinar laten zien dat ze hier een probleem mee hebben. Waarom? Ze hadden zich anders toch helemaal niet aangemeld? We hebben allemaal wel wat beter te doen dan luisteren naar jouw verhaal. Het is een duidelijk verkoopsignaal. Dus kap met die verhaaltjes in je hoofd en help de mooie klanten die op je pad komen. Ze zijn er niet voor niks. Jij kunt ze helpen met je aanbod, vertel daar dan ook over en laat je niet tegenhouden door alle muizenissen in je hoofd over verkopen in een webinar die niet kloppen.

 

Laat los hoe het hoort en ga je verhaal delen

Dat hoeft niet vanuit een vast stramien. Vertel het... zoals je het ook zou vertellen als ik voor je neus sta. Meer is het niet. Waar sta ik nu en waar kan ik naar toe? En laat vooral zien wat het anderen heeft opgeleverd die de dappere beslissing hebben genomen om dat met jou samen te doen. Dat zijn toch super inspirerende verhalen? Dat zijn toch niet een paar slides die je verplicht bent om erin te doen, omdat je dat zo geleerd hebt. Nee, dat zijn de werkelijke verhalen van jouw klanten en dat is altijd inspirerend om te horen. Het is maar welke betekenis jij geeft op dat moment aan testimonials.

 

Hou van verkopen in je webinar, je bent tenslotte een ondernemer

Geloof mij, je kunt gaan houden van het verkoopstuk in je webinar. Je vindt dat dan net zo leuk als alle informatie die je vol passie deelt. Heb je dat niet, dan is het tijd om de blauwdruk achter je gedachtes bloot te leggen als je merkt dat het geven van webinars je frustreert. Zodat duidelijk wordt waar het werkelijke probleem zit. Wellicht ontdekken we een blauwdruk die je uit je kracht haalt als je een webinar geeft en dan zijn de resultaten van je inspanningen teleurstellend. Of geloof je iets over verkopen, waardoor je het uit de weg gaat. Het is niet helpend en tijd om er wat aan te doen als jij het verhaal hierboven herkent.

Juist jij hebt hier iets te brengen en kunt van betekenis zijn op deze aardbol. Laat je niet tegenhouden als het geven van webinars nog niet lukt. Laten we samen kijken wat er werkelijk aan de hand is. Verkopen in je webinar is lastig? Dan zit er een diepere laag onder en de uitnodiging is om deze aan te kijken, zodat het opgelost wordt en je werkelijk gaat doen wat de bedoeling is.