Welke marketing machines zijn slim om in te zetten om klanten te krijgen? De keuze is tegenwoordig reuze, maar deze drie marketing machines ontbreken bij veel ondernemers of ze sputteren en hebben wat nieuwe olie nodig.

 

Marketing machines inzetten om klanten te krijgen

Om klanten te krijgen is het slim dat je een tactiek hebt om je nieuwsbrieflijst te laten groeien, zichtbaar bent voor potentiële klanten via bijvoorbeeld social media en dat je salesactiviteiten inzet om verkoopsignalen op te volgen. Alleen zijn we vaak zo druk met van alles en nog wat, waardoor deze machines stil zijn komen te vallen of niet op volle snelheid draaien. En dat is jammer, want het ritme van deze machines zorgt ervoor dat je klanten krijgt.

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy verklaring.

[Marketing machine 1] Je nieuwsbrieflijst nieuw leven inblazen

Veel ondernemers vertellen mij dat e-mailmarketing niet werkt. "Ik heb al zoveel nieuwsbrieven gestuurd, maar het lijkt wel trekken aan een dood paard". Als ik dan even doorvraag, dan kom ik er al snel achter dat ze al jaren tegen dezelfde mensen zitten te communiceren en dat er geen plan is om nieuwe nieuwsbrieflezers te krijgen. "Ik ga niet adverteren, hoor..." is een standaard antwoord wat ik dan krijg. En ja, adverteren is de snelste manier om je nieuwsbrieflijst te laten groeien, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Laat je het bijvoorbeeld wel eens voorbij komen op social media. Heb je het in je e-mailhandtekening staan? Vaak vergeten we dit soort simpele oplossingen en bungelt een nieuwsbrief aanpak er een beetje bij.

Blijf in verbinding met je nieuwsbrieflijst en zorg ervoor dat het een plek is waar je jouw aanbod in de spotlight kunt zetten aan enthousiaste lezers.

 

[Marketing machine 2] Zichtbaar via social media

Nou niet gelijk beginnen te roepen dat je dit al doet... Want ik kan als tegen reactie zeggen "Werkt het?" Wat ik vaak zie is dat er heel veel tijd in social media gaat zitten, maar als ik dan kijk naar het resultaat.... dan valt dat tegen. En dan heb je wel een aanpak, maar niet eentje die werkt... sorry... Dus dan is het een sputterende en haperende marketing machine die als een speer bijgesteld mag worden.

Het kan ook zijn dat je de ene keer aanwezig bent (omdat het wat rustiger is) en dat je daarna weer verdwijnt... en het ijzig stil wordt in je marketing. Tot het moment dat je weer klanten nodig hebt en dan ga je weer content maken. Mooierd, ook dit is geen marketing machine. Hij draait of hij draait niet... en als we ervoor kiezen om dit te laten draaien, denk dan na over wat je iedere keer in de online etalage gaat zetten. Zo dragen je inspanningen bij aan het verkopen van je producten of klanten krijgen.

 

[Marketing machine 3] Verkoopsignalen opvolgen

Ik durf te zeggen dat deze machine bij de meeste ondernemers niet op volle toeren draait. We vinden er namelijk wat van om mensen direct te benaderen of verkoopsignalen op te volgen. Tja, ik vind het dan niet gek dat het rustig is in jouw toko. Je onderneemt geen stappen om klanten te vertellen over je aanbod of de manier waarop je kunt helpen... dus gaan ze naar een ander die het wel doet.

Echt, als een klant een signaal geeft waar jij heel goed bij kunt helpen... reik dan uit. Of dat het nou in je webinar is geweest of een reactie onder je social media post... Zoek de klant op en kom in gesprek. De eerste keer is het spannend, de tweede keer ook... maar daarna zal je merken dat je een manier vindt om dit heel natuurlijk te doen. Want je hoeft geen gladde praatjes in te zetten... Maak een hart tot hart verbinding en ga in gesprek.

 

Check of jij deze marketing machines op orde hebt

Nu ik het er zo over heb... wat doet dit met je? Heb jij dit op orde of merk je dat je hier mee aan de slag mag?

Kijk of je deze marketing machines kunt aanslingeren, zodat je business gaat stromen. Beetje olie (lees, liefde erin) erbij is vaak voldoende. En lukt het dan nog niet, kijk dan wat het je duidelijk wil maken. Misschien zit er een belemmering of overtuiging die je in de weg zit. Of loop je tegen de techniek aan... omdat je niet weet hoe het werkt.

En alles hierin is oke...
Maar pak het op als je merkt dat het nog niet storm loopt in je business.

 

Je kunt natuurlijk ook naar mijn workshop komen 'Online verkopen' dan laat ik jou zien hoe jouw marketingmachine eruit kan zien. Doe je mee?

Workshop online verkopen