Mooie verkooppagina, checkout-pagina, landingspagina gerealiseerd. Je bent er best wel een beetje trots op. Het is misschien een hele bevalling geweest en het heeft je wat hoofdbrekens gekost voor het zover was. Nu ben je zover dat het allemaal online staat en kun je er volop reclame voor maken. Het blijkt dat er voldoende mensen op je verkooppagina komen, maar uit de cijfertjes die je onder ogen krijgt, blijkt dat maar liefst 60 procent van de mensen die je product in eerste instantie in hun digitale winkelwagentje leggen, uiteindelijk niet overgaan tot het uitgeven van hun zuurverdiende centjes.
Op deze pagina ontdek je
Weinig verkopen via je landingspagina? Checkout-pagina is vaak de boosdoener
Toch jammer, want dat is wel het beoogde doel. Hoe kun je hier nu verbetering in aanbrengen? Duidelijkheid, beste mensen. Dat is de allerbelangrijkste boodschap die ik je hierin wil meegeven. Mensen worden – zeker online – niet graag verrast door onduidelijkheden zoals extra kosten voor verzending of een betaalmethode die ze niet helemaal vertrouwen. Te veel informatie van hen vragen doet ze ook afhaken, te weinig is weer onhandig voor jezelf omdat juíst die verkooppagina een ideale manier is om informatie over je klanten te verzamelen.
Hoe ga je om met het afhaakgedrag van je klanten? Je hebt ze al zover dat ze je product in hun kar hebben geladen, maar blijkbaar stuit het in de afwerking van de aankoop op gewetens- of andere bezwaren. Aan jou de nobele taak om al deze bezwaren te keren en te zorgen dat ze voldoende inzicht en vertrouwen hebben in het aankoopproces via jouw landingspagina om ook daadwerkelijk tot betaling over te gaan.
Wat zijn de redenen dat mensen afhaken op een website? Een paar nuttige cijfers op een rijtje
- Mensen houden allereerst niet van onverwachte kosten voor verzending. Zorg dat je – met grote letters – vermeldt dat bij de aankoop van minimaal een bepaald bedrag er geen verzendkosten gemoeid zijn bij de aankoop van je product.
- Ook vinden mensen het niet zo erg prettig als ze voor iedere website die ze bezoeken een account moeten aanmaken. Dat schept veel extra handelingen en ze willen niet direct in je klantenbestand staan. Geef hen de mogelijkheid om als gewaardeerde gast zonder verplichtingen een aankoop bij je te doen. Ze willen eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben met jou en je bedrijf. Bij een eventuele vervolgaankoop kun je ze altijd nog verleiden tot het aanmaken van een account als klant op jouw pagina.
- Mensen zijn ook vaak gewoon nieuwsgierig. Omdat de prijzen inclusief kosten vaak pas op de laatste pagina van het aankoopproces worden getoond, gaan mensen over tot een bijna-aankoop om te weten waar ze qua kosten rekening mee moeten houden. Dus afhaken op het laatste moment betekent niets meer en minder dat er interesse is, maar nog onvoldoende vertrouwen om tot aankoop over te gaan.
- En dan het kopje betalen: iedereen kent de horror verhalen waarbij een schaduwpagina wordt gebruikt en geld naar een andere rekening wordt weggesluisd, zoals dat bij skimmen van een pinapparaat van een kassa ook kan gebeuren. Mensen willen zeker weten dat hun betaling op een veilige manier kan geschieden. IDEAL en PayPal zijn daarbij voldoende vertrouwd.
- En tussen de bomen het bos niet meer kunnen vinden op jouw betaalpagina, niet weten hoe ze hun bestelling kunnen aanpassen en kunnen verwijderen, zijn ook fnuikend voor het succes van je conversie. Laten we nu eerlijk zijn, zit jij persoonlijk te wachten op een zoekplaatje als je iets wilt aankopen? Het geduld van een online klant ligt velen malen lager dan van en klant die een daadwerkelijk product uit een winkelschap aankoopt. Zorg ervoor dat het écht heel duidelijk is allemaal.
- En we blijven gewoon Hollanders; dat mag je ook nooit vergeten. Veel mensen zijn op zoek naar kortingscodes om op jouw pagina iets te kunnen aankopen. Als ze die niet kunnen vinden bij jou en wel bij je concullega dan gaan ze naar je collega toe. Zorg dus dat je voor de echte Hollander, ergens een ‘gratis cadeau’ verstopt, maar dan wel zo duidelijk dat ze het niet over het hoofd kunnen zien.
Alles duidelijk, keurig en overzichtelijk. Geen verrassingen.
- Zorg dat mensen niet te veel informatie hoeven in te voeren; dat wekt argwaan op.
- Breng een wiskundige logica aan in het invullen van je informatievelden die door iedereen ‘gesnopen’ wordt.
- Geen versleutelde kosten die onduidelijk zijn pas op de laatste pagina vermelden; dat werkt ook contraproductief. Als bij de uiteindelijke pagina ineens 15 euro aan verzendkosten worden gerekend die niet eerder vermeld zijn, dan geven heel veel klanten er direct de brui aan. Houd dat altijd in je achterhoofd.
Hoe dan wel? En hoe zorg je dat je verkoopt via een landingspagina?
- Een foto van het product dat ze aanschaffen altijd erbij plaatsen op de checkout- of betaalpagina. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Laat de productomschrijving van het gefotografeerde object de duidelijkheid van het beeld onderstrepen door de juiste afmetingen en dergelijke te vermelden.
- Als mensen producten uit hun winkelwagen willen terugleggen, kunnen ze in de winkel heel eenvoudig daarvoor zorgen. Er moet ook een heel duidelijke manier zijn waarop ze het product kunnen aanvullen of verwijderen. Ook als het gaat om kleding moet er snel een maat te wijzigen zijn van M naar S bijvoorbeeld. Geen ingewikkeld gedoe, gewoon simpel duidelijk en overzichtelijk. D.O.S. is het sleutelwoord: Duidelijk, Overzichtelijk, Simpel.
- Rust, Reinheid, Regelmaat geldt niet alleen voor kinderen en baby’s. Als volwassen versie van onszelf vinden we het nog steeds heel fijn als direct duidelijk is wat we moeten betalen, waarvoor precies en met welke vorm van betaling.
Recapitulerend: D.O.S. en de drie R-en gelden ook voor jouw checkout-pagina en mogen toegepast worden.
Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Verlies jij klanten op een betaalpagina? en waarom of waarom niet?
Geef een reactie