Veel ondernemers vinden het lastig om hun prijzen te verhogen. Misschien herken je het wel: je bedrijf groeit, je agenda staat vol, maar je tarieven blijven hetzelfde. Toch is dit hét moment om door te groeien. Wist je dat klanten vaak juist willen dat je een sterk aanbod doet dat écht waarde toevoegt? Ontdek in dit blog waarom het verhogen van je prijzen niet alleen goed is voor jou, maar ook voor je klanten.

  • Ik vraag een laag bedrag, zodat de klant het kan betalen

  • Ik wil geen NEE meer horen en maak het de klant makkelijk om JA te zeggen met een laag aanbod

  • Ik kan het resultaat niet leveren, want bij andere klanten is het mij ook niet gelukt. Met een lage prijs houd ik de verwachting laag

  • Ik kan geen hoge prijs berekenen, de klant wordt vast boos

  • Ik ben geen salestijger en verkopen past niet bij mij

  • Ik zou zelf nooit zo'n grote investering doen

  • Ik ben er nog niet klaar voor om zo'n aanbod te doen, ook al help ik de klant wel dagelijks om resultaten te behalen

  • Ik kan het aanbod niet doen, want het is duidelijk dat de klant de investering niet kan betalen

  • Ik kan geen hoge prijs vragen, want dan haakt de klant af

  • Anders, namelijk.....

Herken je één of meerdere van deze gedachten? Dan ben je niet de enige. Maar deze overtuigingen houden je tegen om naar het volgende niveau te groeien.

Wat houdt jou tegen om de juiste prijs voor je aanbod te vragen?

Staat er voor jou een bezwaar tussen die je tegen jezelf zegt en wat ervoor zorgt dat je niet doorgroeit naar het volgende level? Heb je er weleens over nagedacht wat het effect is dat jij niet je prijs durft te verhogen? Voor een lagere prijs geef jij jouw waarde weg. De klant is wellicht blij, maar jij niet. In het begin gaat het vaak goed, want je bent blij met alles wat je binnenhaalt. Alleen ben je nu op een punt van groei gekomen en nu gaat de prijs soms wringen. De prijs is niet meer in balans en je merkt dat dat het enige wat je tegenhoudt om dit te doen, zijn weerstanden bij jezelf. Vaak heeft een klant het nog nooit aangegeven.

Weet dat een klant juist wil dat jij een aanbod doet waar hij of zij echt mee geholpen is. Liever een order missen dan dat je prijs laag blijft. Helemaal als je veel klanten hebt en je bedrijf groeit. Het verlies van een enkele order is veel minder groot dan wanneer je over de hele linie je prijzen laag houdt, omdat alle klanten weten hoe toegeeflijk je bent.

Wat gebeurt er als je je prijzen niet verhoogt?

Het lijkt misschien veilig om je prijzen laag te houden, maar dat is een valkuil. Door een te lage prijs:

  • Geef je jouw waarde weg: Klanten krijgen meer dan waarvoor ze betalen, maar jij blijft achter met een onbevredigd gevoel.
  • Ontstaat er disbalans: Je werkt harder dan ooit, maar verdient niet wat je waard bent.
  • Blokkeer je je groei: Je hebt geen ruimte om te investeren in betere tools, trainingen of personeel.

Bedenk: een klant wil geholpen worden. Door je waarde te onderschatten, doe je zowel jezelf als je klant tekort.

Van weerstand, naar leerstand

Vandaag wil ik je uitdagen om te voelen welke waarde jij de klant kunt bieden. De klant heeft een probleem en heeft jou harder nodig dan andersom 😉 Laat de klant zich aan jou verkopen.

Om jouw waarde tot in iedere vezel te voelen, vraag jezelf eens:
  • Wat is de grootste transformatie die je ooit bij een klant hebt bereikt?

  • Wat was dit waard voor de klant?

  • Met het probleem uit de weg, welke mogelijkheden ontstaan er nu voor jouw klant?

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Als dit duidelijk voor je is, zie je ook de waarde die je levert aan klanten. Je voelt wat de toegevoegde waarde is en bekijk nu eens de prijs. Is deze in balans met het resultaat dat de klant gaat behalen door jouw aanbod? Stel dat door jouw begeleiding klanten een omzet van € 50.000,00 gaat behalen, klopt het dan dat jij € 500,-  berekend voor 5 sessies? Durf impact te hebben. Het is veel belangrijker om je prijs af te stemmen op de toegevoegde waarde die je biedt. Door jouw aanpak l coach, trainer of adviseur krijgen klanten het gevoel dat ze continu kunnen slagen en groeien. Ze zijn geïnspireerd en nemen actie door jouw begeleiding of aanbod. Het is een bijzondere en unieke ervaring die je biedt aan klanten!

Word geen prijsvechter

Prijsvergelijken is tegenwoordig zo makkelijk geworden. De websites poppen als paddestoelen op.  Weet alleen dat als de klant afhaakt vanwege de prijs, dat er een enorm verkoopsignaal zit. De klant is geïnteresseerd, geloof mij maar. Alleen is hij/zij nog niet overtuigd van het resultaat dat je biedt. Aan jou als ondernemer de taak om de klant te vinden die bij jouw bedrijf past, goede vragen te stellen en goed te luisteren naar antwoorden van de klant. Zo kun je slim je aanbod laten aansluiten op de behoefte van de klant. Een klant zoekt niet naar een boor, hij zoekt een oplossing voor het gaatje. Aan jou de uitdaging om jouw boor als beste naar voren te laten komen, tegen de juiste prijs.

Natuurlijk kunnen bedrijven een low-budget strategie hebben om direct impact te hebben op een markt. Alleen zijn dit bedrijven met grote budgetten die in 1 keer de markt veroveren. Als trainer, coach of adviseur heb jij dit budget niet en past de strategie ook niet bij jouw klantbenadering.

Drie keer verkopen = prijs omhoog

In mijn coaching met klanten zie ik dit te vaak een struikelblok zijn om naar de volgende fase te gaan. Het is knetterdruk, de agenda staat bomvol... alleen de prijs verhogen, zodat je mensen kunt inhuren... dat gebeurt niet. Bijzonder vind ik dat altijd, want het slaat aan. Je verkoopt het met gemak, dan kun je het ook veroorloven om de prijs een keer te verhogen. Stel dat een klant nee zegt, dan heb je het in ieder geval uitgeprobeerd. Maar weet je wat er vaak gebeurt? Het aanbod wordt nog met gemak verkocht. Mijn stelregel is: heb je het 3x eenvoudig verkocht... dan kan bij de volgende de prijs omhoog. Ik zie mijn klanten hier keer op keer resultaten mee behalen. Eindelijk komt de balans terug en worden de juiste prijzen gevraagd.

Laat je klant zien dat jouw aanbod onmisbaar is

Onthoud: klanten willen investeren in een oplossing. Laat zien hoe jouw aanbod hun leven of bedrijf transformeert. Door jouw zelfvertrouwen en expertise straal je uit dat je die verandering kunt bieden.

Klanten zoeken geen 'lage prijs', maar een oplossing voor hun probleem
En... klanten willen investeren in een oplossing

Laat zien hoe jouw aanbod hun leven of bedrijf transformeert. Door jouw zelfvertrouwen en expertise straal je uit dat je die verandering kunt bieden. Het verhogen van je prijs is dus geen bedreiging, maar een kans. Klanten willen graag investeren in een aanbod dat hen écht verder helpt. Door je prijs af te stemmen op de waarde die je biedt, creëer je betere resultaten voor jezelf én je klanten. Dus: durf je prijzen te verhogen en zet de volgende stap in je groei als ondernemer.

Zie je dat je door te lage prijzen te vragen, je de klant te kort doet?

Ben je klaar met steeds maar twijfelen over je prijzen? Wil je klanten aantrekken die jouw waarde wél zien én bereid zijn om te betalen wat je verdient?

Stop met jezelf tekortdoen. Het is tijd om jouw bedrijf écht naar het volgende niveau te tillen. Ontdek hoe je zonder moeite jouw prijzen verhoogt én klanten krijgt die enthousiast JA zeggen tegen jouw aanbod.

Klik hieronder om direct een gratis matchcall aan te vragen. Samen maken we jouw aanbod onweerstaanbaar – en je prijzen precies zoals ze horen te zijn: in balans met de waarde die jij levert.

JA, ik wil mijn prijzen omhoog!

Of luister deze podcast