Content marketing is super belangrijk als je meer klanten wilt via jouw website. De content helpt bezoekers van de website, en dus potentiële klanten, door jouw website van A naar Z.

Alleen zie ik te vaak, dat men enthousiast een website bouwt en zich vooral richt op hoe deze eruitziet. Mooie afbeeldingen, social media buttons… aan alles wordt gedacht. Je krijgt ook een voorstel van een website en daarin zie je alleen het visuele gedeelte.

Het ziet er prachtig uit, je bent helemaal tevreden.

“O ja, de plekken met fictieve tekst, die moet je ‘even’ vullen met content. Lukt wel he?”
Dit is de omgekeerde wereld. Geloof mij…

 

Een website bouwen begint met content

Als je start met het maken van een website, dan begin je met de content. Welke boodschap wil je op welke pagina vertellen? Wat is het doel van de pagina en waar breng je de klant naartoe? Een aanbod van je programma? Of wil je dat hij eerst alle mogelijkheden ziet?

Je denkt vooraf na over de website en de structuur. Dus hoe zorg je ervoor dat de website de bezoekers helpt en de zakelijke doelstellingen realiseert? En content is het allereerste waar je aan moet denken. Geef content de aandacht die het verdient in plaats van het achteraf even snel af te raffelen. En nee… ook niet even door de buurvrouw of een stagiair laten maken. Content is super belangrijk, zet het als eerste op je to-do lijstje.

Content marketing bouwt een website

Als je een website bouwt, is content het allerbelangrijkste. Dat is het fundament waarop je een website bouwt. En is dat fundament er niet, dan kun je er zeker van zijn dat de boel een keer instort. Of de website voldoet totaal niet meer aan de verwachtingen of blijkt niet gebruikersvriendelijke te zijn voor de bezoekers.

Waar brengt de content de klant naar toe op je website?

Leg je focus als eerste op de content van een website. Wat zijn de stappen voor een bezoeker en waar werk je naartoe? Dit helpt je enorm om via een website klanten te krijgen. Je denkt namelijk vooraf na over de bezoeker en wat deze komt doen op de website. En over hoe je de bezoeker door dit proces heen neemt en welke content je daarvoor nodig hebt. Ondersteund met eventuele illustraties of afbeeldingen.

Ondersteun je content met beeldmateriaal

Goed, ik ben grafisch ingesteld en gek op beeld.. dus het is wellicht heel vreemd dat ik zeg, dat je begint met content. Maar als duidelijk is wat de content strategie is, dan kan je dat verduidelijken met afbeeldingen, mooie buttons, video’s en noem alles maar op wat tegenwoordig mogelijk is.

Wat zijn de voordelen als je met content marketing start?
Voordeel 1 content marketing:

Als ontwerper kun je veel beter je ontwerp maken, want je weet wat de bedoeling van de website is. Je ziet wat het eindresultaat moet zijn en kunt daarop een originele of creatieve manier inspelen. Je ziet door de content het verhaal en het is aan de ontwerper om dat visueel te maken. En dat kan hij als geen ander 😉

Voordeel 2 content marketing:

De problemen met de navigatie komen snel naar voren. Als je een mooi design voor je website hebt en je moet daar je navigatie op aanpassen, dan kom je in de knoei. Je gaat tussenoplossingen zoeken. Ga uit van de content en maak daar het ontwerp op. Dát is de manier om een website te bouwen. Want je weet welke navigatie je nodig hebt in je content marketing. Dat heb je namelijk vooraf al bedacht.

Voordeel 3 content marketing:

Je kunt doorbouwen op je website. Het fundament is er namelijk al en daar kun je hele stevige campagnes op ontwikkelen. Dus is de website eindelijk live, dan kan je daarna heel eenvoudig nieuwe content toevoegen. Jij kent namelijk de structuur die je website hanteert. Hoe jij de klant van A naar B krijgt en wat je daarvoor nodig hebt. Je kunt dus veel sneller de volgende campagnes toevoegen.

Voordeel 4 content marketing:

Jij kunt als eigenaar veel beter beoordelen of de website goed is. Want je weet precies wat je wilt bereiken. Je hebt er namelijk vooraf al over nagedacht en je kunt jouw idee terugzien in het eindresultaat van de website.

Je hoeft dus niet te vertrouwen op de websitebouwer en zijn mooie verhaal maar voor lief aan te nemen. Nee, je kunt heel eenvoudig checken of alle onderdelen zijn toegevoegd, omdat je ze van tevoren hebt bedacht. En natuurlijk weet een websitebouwer veel en kan je luisteren naar zijn advies. Ik heb dit artikel niet gemaakt om de websitebouwer niet te volgen in zijn advies. Maar het geeft een goed gevoel als jij zeker weet dat jouw doelen voor de website en voor de bezoekers daadwerkelijk zijn ontwikkeld op jouw website.

Bedenk de structuur van je website

“Maar Danielle, moet ik dan alle content al klaar hebben voordat ik met een website begin?”
Nee, wees gerust.. dit hoeft niet.

Alleen, je moet wel weten wat de structuur is en welke content marketing jij gaat gebruiken. Je kunt uiteraard later nog zaken toevoegen, maar je weet wel al wat voor soort tekst er komt. En of het tekst is die deel uitmaakt van het beslissingsproces van een klant. Dus dat het tekst is die op moet vallen. Of juist niet, als het tekst is die geen deel uitmaakt van het verkoopproces, maar wel aanwezig dient te zijn.

En? Sta je al te popelen om aan de slag te gaan?

Laat hieronder gerust je reactie achter. Geef vooral even aan of jij aandacht besteedt aan je content. En wil je erover sparren? Vraag een gratis marketingcheck aan, dan kijk ik binnenkort met je mee.