Pling... een email komt binnen. Tring.... een inkomend telefoongesprek. Tikkerdetik... uitgaande correspondentie.
Herkenbaar? Voor veel ondernemers in de groeifase wel.
Want vaak werken zij alleen en doen alle werkzaamheden zelf.
De tijd van een ondernemer is kostbaar
Maar wat moet je dan? Je wil geen nee-zeggen te potentiële en bestaande klanten. En het werk moet toch gedaan worden. Dus ploeter je door en verwerk je alleen alle werkzaamheden.
Heb je al eens bijgehouden hoeveel tijd er in sommige werkzaamheden gaat zitten? Ik denk dat je versteld zult staan over de hoeveelheid. En deze tijd is kostbaar!
Als ondernemer doe je alle werkzaamheden
Want voor je het weet, ben je avonden bezig om alles te verwerken. Tijd die je niet kunt besteden aan je gezin, je plannen of ideeën. En dat is niet de bedoeling. Als je bedrijf groeit, dan is het niet meer mogelijk om alle werkzaamheden zelf te doen. Ga daarom eens goed kijken naar alle werkzaamheden. Hou voor jezelf eens bij hoeveel tijd er in deze werkzaamheden gaat zitten. En waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat er veel tijd zit in het bijhouden van de email, administratie en andere handelingen die je moet verrichten als ondernemer.
Als ondernemer alleen maar bezig zijn met taken waar je goed in bent.
Jouw talent, ideeën, adviezen etc. zorgen voor de groei van je bedrijf en tevreden klanten. En dit zijn de werkzaamheden waar je mee bezig moet zijn. En voor de andere taken? Bekijk de mogelijkheden van een virtual assistant.
Inzetbaar op piektijden wanneer het voor jou nodig is. Vaak gespecialiseerd in bepaalde werkzaamheden, waardoor het zo geregeld is. En voor alle klussen en taken waar je zelf niet aan toe komt. Fijn gevoel toch?!
Begin met het uitbesteden van een taak die voor iedereen uitvoerbaar is.
Eenvoudig, maar wel prettig als het gedaan is. Je kunt denken aan het op orde brengen van je adressenbestand. Daarna bekijk je de volgende werkzaamheden en groei je naar het uitbesteden van verschillende taken.
Begin met kleine taken op jouw bureau
Iedereen heeft een taak die over te dragen is, maar het gebeurt vaak niet. Je bent vanuit de start van het bedrijf gewend om alles zelf te regelen.
Laten we dat nou eens gaan aanpakken, zodat er ruimte vrij komt om andere dingen te doen. Een virtual assistant brengt rust en overzicht in de werkzaamheden. En vaak vinden ze vervelende klusjes ook nog eens enorm leuk om te doen.
Dus laat je mij weten waar jij ondersteuning bij kunt gebruiken?
Geef een reactie