Je bedrijf loopt lekker en je hebt een goede tactiek om je omzet te halen. En toch knaagt er iets. Ergens weet je dat je nog een droom hebt. Een droom om.... en vul dan de puntjes maar in.
Je blijft alleen op twee benen hinken. Want kiezen voor je droom, betekent je huidige situatie opgeven. En dat is eng.
Hoe graag je ook de nieuwe weg wilt inslaan. Er moet ook gewoon geld verdiend worden en wie zegt dat je dit verdient met een nieuwe weg? Dus je schuift het idee aan de kant en gaat door.
Je doet het al een hele tijd zo, dus waarom veranderen?
Het kan ook zijn dat je een aanpak hebt die je al jaren op dezelfde manier doet. Het werkt en het levert de resultaten op, alleen ben je er niet echt tevreden over. Goed je doet het, want het zorgt ervoor dat je workshop vol zit. Alleen als we dan heel eerlijk zijn, dan baal je ervan. Het past voor geen meter bij je, maar het zorgt voor geld in het laatje. Dan mag je toch niet zeuren? Er zijn zat ondernemers die niks verdienen. En ook dan schuif je een andere aanpak aan de kant.
Ik ga het naast mijn huidige aanbod doen
Natuurlijk kun je ook beginnen met de nieuwe weg. Je gaat het proberen op te zetten naast je huidige aanbod. Dus je gaat door met wat je doet en probeert daarnaast je nieuwe aanbod te ontwikkelen. Je roept zo links en rechts eens wat. En verrek, mensen reageren er best positief op. Alleen komt de drukte van het andere werk om de hoek kijken. Als je dat nou eerst even wegwerkt, dan kan je daarna... en vul dan de puntjes maar weer in. Wederom wordt een goed idee aan de kant geschoven.
Veel ondernemers blijven hangen terwijl het bedrijf om verandering schreeuwt
Ik zie het zo vaak voorbij komen. Ondernemers die eigenlijk toe zijn aan een andere aanpak, maar toch blijven hangen in het oude. Ik zie het zelfs gebeuren met een weggever die hemaal geen aanmeldingen meer oplevert. Maar hé... het is de weggever en er is geen tijd om het anders aan te pakken. En zo gaan er dagen voorbij. Dagen worden weken en uiteindelijk is er zo een kwartaal voorbij.
Je ziet aan alles dat het tijd is voor verandering
En ergens weet je het wel. Ergens zit dat stemmetje steeds te roepen. "Ga nou veranderen, doe het nou..."
Maar ja, als er iets griezelig is... dan is het wel veranderen. Dus schuif je het weg onder de noemer, dat komt later nog wel. Alleen komen er steeds meer situaties op je pad waardoor je je bewust wordt dat het tijd is om de sprong te wagen.
Ik probeerde zelf ook een bedrijf naast mijn huidige bedrijf op te bouwen
Zelf heb ik de tactiek "op twee benen hinken" een tijdje volgehouden. 2 jaar maar liefst. Dus ik weet als geen ander hoe het is. Ik probeerde mijn nieuwe imperium op te bouwen en ondertussen al mijn klanten te helpen met het bouwen van funnels, e-mailcampagnes, websites etc. Het was een gekkenhuis als ik er nu op terugkijk. En ik was doodongelukkig, want ik haalde uit beide aanpakken geen voldoening.
Het voelde als een getouwtrek en hoe meer ik probeerde om het naast elkaar op te zetten, hoe harder ik vastliep. Ik kwam geen meter vooruit.
Alles is er, alleen de sprong blijft uit
Afgelopen week sprak ik ook een mooie onderneemster. Ook deze voelde aan alles dat het tijd was om een nieuwe weg in te slaan. Met een paar vragen van mijn kant was het pijnlijke stuk al naar boven. Uit alle macht probeerde deze onderneemster haar programma's van haar oude aanpak te verkopen. Alleen kocht niemand het. Terwijl zij altijd erg succesvol was. Nu reageerde er niemand. Niemand kocht haar eerst o zo succesvolle programma's.
Na wat doorvragen bleek het nieuwe stuk al bijna klaar te zijn. Website check. Er was zelfs ook een lijst van mensen die aangegeven hadden dat ze geïnteresseerd waren.
Ik sta altijd verbaasd te kijken. "Vertel je mij nou dat het hele boek al klaar staat?" "Zeg je nou dat klanten al aangegeven hebben dat ze het willen kopen?"
"Serieus? En we hoeven alleen een plan de campagne te maken om dit te gaan promoten en het andere los te laten?" "Het is er allemaal al?"
Veranderen lijkt zo eenvoudig, maar dat is het niet
En ik weet hoe eenvoudig dit nu klinkt. Maar ik heb er zelf ook middenin gezeten. Iedereen gaf mij toen ook adviezen. "Je hoeft alleen maar...."
Tja, alleen maar... dat heeft mij een tijd lang gefrustreerd.
Want ik kon het niet, omdat...
Tig redenen had ik.
Wil je werkelijk weten waarom je boos/ teleurgesteld/ afgetaaid bent?
Ik weet dat veel ondernemers hier mee rondlopen. Alleen durven ze het bijna niet te zeggen. Want je kunt toch niet zeggen dat je boos bent op je klanten? Of dat je ze irritant vindt? En als je heel eerlijk bent, dan ben je ook niet boos op je klanten. Je vindt je klanten ook niet irritant. Je vindt jezelf irritant!
Jij kiest voor de veilige weg en je wordt er ongelukkig van
Jij maakt de keus niet en dat frustreert je. Terwijl je donders goed weet dat het tijd is om een nieuwe weg in te slaan. Dat je nu kiest voor de makkelijke weg. De veilige weg... alleen word je daar écht ongelukkig van als je niet oppast.
Spring als nooit tevoren en ga je werkelijke droom achterna
Ik nodig je uit om de stappen te zetten naar een nieuwe richting. Hoe eng ook. Ik beloof dat het goed komt, welk doemscenario nu ook in je hoofd zit. Of welke reden je hebt om het niet te doen. Ik heb dit al met zoveel ondernemers gedaan en er is er nog nooit eentje slechter van geworden.
Zorg voor ondersteuning als je een nieuwe weg in wilt slaan
Je kunt het niet alleen, dat weet ik ondertussen ook. Zorg dus voor goede ondersteuning en uiteraard sta ik voor je klaar als je businesscoach begeleiding nodig hebt.
Alleen ga... want als je eenmaal bent gesprongen, dan zal je merken dat de rust terug komt en dat je weer kunt genieten van het ondernemen. En weet je wat ook een mooie gedachte kan zijn? Je kunt altijd terug. Het oude kunstje beheers je, dus dat is zo weer opgezet. Alleen ben ik nog maar weinig ondernemers tegengekomen die teruggaan 😉
Als jij het herkent, wil je dan met mij hieronder delen wat voor jou werkte? Dan kunnen we elkaar inspireren. Spring, als je de signalen herkent dat het tijd wordt om een andere aanpak te kiezen.
Geef een reactie