Een evenement is een prachtige gelegenheid om aan een groep je informatie te delen.
Voor veel ondernemers is het een heel belangrijk onderdeel binnen het bedrijf om klanten te krijgen.

Nu blijkt dat het soms lastig is om een succesvol evenement te organiseren. Daarom geef ik 4 belangrijke stappen die vooraf niet vergeten moeten worden bij het organiseren van een evenement.

 

Stap 1. Bekijk de reden waarom je een evenement organiseert 
Wil je bijvoorbeeld informatie verstrekken over een nieuw product of wil je dat klanten een vervolgtraining gaan volgen? Als het doel van een evenement vooraf niet bekend is, wordt het moeilijk om succesvol evenement te ontwikkelen.

 

Stap 2. Maak een doelstelling voor het evenement
Wat wil je met dit evenement bereiken? Schrijf dit op en toets alle onderdelen van het evenement aan deze doelstelling.

Hierdoor is het ook mogelijk om aan het einde van het evenement te kijken of de doelstelling is behaald. Hebben de bezoekers zich bijvoorbeeld ingeschreven voor een vervolgtraining?

 

Stap 3. Welke verwachtingen hebben de bezoekers?
Daarnaast is het belangrijk om je te verplaatsen in de bezoeker. Wie is de klant die naar dit evenement komt?

Je bekijkt hierbij de huidige situatie van de klant en je ziet waar deze klant behoefte aan heeft. Hoe beter jij het plaatje van jouw klant kunt maken, hoe gerichter jij het evenement kan inzetten.

 

Stap 4. Wat is de toegevoegde waarde van dit evenement?
Je stemt de tone of voice af op de bezoeker. De situaties waar deze bezoeker tegenaan loopt, behandel jij uitaard tijdens het evenement. Hierdoor herkent de bezoeker zich en wordt de interesse voor het evenement gewekt.

Sluit de communicatie uiting aan op de bezoekers van het evenement?
Hiermee buig je de opgewekte interesse om naar "ik-wil-aanwezig-zijn".

In de communicatie uitingen worden de voordelen genoemd die de bezoeker heeft als hij het evenement bezoekt. Daarbij worden in de uitingen alle situaties aangehaald waarin de bezoeker zichzelf herkent. Het verlangen wordt bij iedere communicatie uiting vergroot en men gaat zich uiteindelijk inschrijven voor het evenement. Een sterke call-to-action gaat je hier zeker bij helpen. Natuurlijk maken we ook gebruik van alle slimme online mogelijkheden om te zorgen dat je evenement onder de aandacht van jouw ideale klanten komt. Denk hierbij aan retargeting, follow-up mailingen etc.

 

De ultieme beleving voor de bezoeker
Als je de bovenstaande stappen neemt, ben je goed op weg om vooraf een evenement succesvol te organiseren. Jouw klanten komen naar jouw evenement, als zij overtuigd zijn van de voordelen. Ik noem het altijd het 'Trek-je-agenda-moment'.

Uiteraard wil je dat dit evenement bijdraagt aan het positieve beeld dat klanten al hebben over het bedrijf. De 4 stappen helpen je bij de invulling van het evenement. Je weet namelijk heel goed voor welke bezoeker je het organiseert. Vanaf nu kun je ieder onderdeel van het evenement toetsen aan de wensen van deze bezoeker. Op deze manier creëer je een ultieme ervaring voor de bezoeker.

Succes! Laat je weten wanneer jouw evenement is?