Een goedgekozen niche is het allerbelangrijkste bij een succesvol bedrijf. Een niche is jouw stukje van de markt, waarbij je heel specifiek kiest voor jouw ideale klant.

Met een niche kun je je aantrekkelijk positioneren. Als je deze communicatieboodschap vertelt, is het voor mensen direct helder wat je doet. En het mooie van een aantrekkelijke niche is dat klanten er ook op aangetrokken worden.

 

Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is

Door een goedgekozen niche te bepalen weet je wie jouw ideale klanten zijn. Je kunt zelf een plaatje maken van deze personen. Je hebt een heel duidelijk beeld van wie deze klanten zijn. Leeftijdscategorie, woonsituatie, opleidingsniveau en ga zo maar door. Hierdoor kun je steeds gerichter je marketingboodschap formuleren. Je weet namelijk precies aan te sluiten bij de problemen of vraagstukken die jouw klanten hebben. Ook kun je hun toon of voice aanslaan, omdat je precies weet wat jouw klant in deze situatie zegt. En een ander belangrijk voordeel is dat anderen sneller naar jou kunnen doorverwijzen. Ze weten namelijk precies wat je doet en kunnen dit als ambassadeurs doorvertellen.

Het is dus super slim om jouw ideale klant in kaart te brengen voor het product dat je aanbied.

5 vragen die je jezelf kunt stellen om jouw ideale doelgroep te ontdekken en een goedgekozen niche te kiezen:
Vraag 1. Wie is jouw ideale klant?

Bij het beantwoorden van deze vraag, houd je het algemeen. Is het een man of vrouw? Is deze persoon getrouwd of niet? Heeft deze persoon een gezin of niet? Kijk hoeveel je van deze algemene kenmerken naar voren kunt halen en schrijf deze voor jezelf op.

Vraag 2: Waar zijn ze dagelijks mee bezig?

Je gaat nu specifieker worden over hun levensstijl. Welke idealen hebben ze? Zitten ze op een sport en zijn ze bewust met hun gezondheid bezig? Welke waarden zijn belangrijk voor hun en hoe denken ze over bepaalde zaken in het leven?

Vraag 3: Waar kan je ze tegenkomen?

Als jij jouw ideale klant wilt vinden, waar moet je dan naar toe? Zijn het bepaalde plaatsen? Of kom je ze vooral op een bepaald forum op het internet tegen? Hoe reizen ze? Gaan ze met de auto of kom je jouw ideale klant in de trein tegen? Bekijk heel specifiek naar hun levensomgeving en de locaties waar ze zijn. Wat zie je heel duidelijk over de locatie?

Vraag 4: Wat is hun probleem?

Als je weet met wie je spreekt, dan kun je heel goed in kaart brengen wat jouw ideale klant wil. Zijn er zaken waar ze tegenaan lopen? Willen ze iets leren? Liggen ze ergens ’s nachts van wakker? Ga je verplaatsen in hun situatie en wat valt je op?

Vraag 5: Welke oplossing zoekt deze ideale klant?

Waar dromen jouw klanten van? Als je het ideale plaatje kan maken van jouw klant, welke oplossing ontbreekt er dan in hun situatie? Wat hebben ze nodig?

Je gaat met het bepalen van de je doelgroep dus niet uit van je product en daar dan maar iemand voor vinden die daar eventueel bij past. Nee, je start vanuit de doelgroep en gaat kijken welke oplossing past bij deze ideale klant en of jij dit kan aanbieden. Dit is het grote geheim om een succesvolle business op te zetten. Helaas draaien veel ondernemers het om en starten vanuit hun product.

NIET – zoek de doelgroep voor je product
WEL – ontwikkel een product voor jouw doelgroep

Hopelijk heb ik je geïnspireerd om eerst deze vragen te beantwoorden. En pols ook of jouw antwoorden ook naar voren komen als je het aan anderen vraagt. Geven zij ook dezelfde antwoorden? Of komt daar een verrassend antwoord naar voren, die je zelf helemaal niet had verwacht?

Op deze manier kom je tot een goedgekozen niche en kun jij jouw ideale doelgroep in kaart brengen. Vind je het lastig of wil je erover sparren? Vraag gerust een GRATIS gesprek aan en dan kijk ik binnenkort met je mee.