Als je productaanbod niet goed is ingericht, wordt het lastiger om vanuit je marketing je aanbod te verkopen.
Mijn klant Saskia merkte het ook dat haar productaanbod super belangrijk was om resultaten uit haar marketing te halen. Ze had verschillende doelgroepen en bedacht steeds weer nieuwe oplossingen door een workshop te maken of een online training te ontwikkelen. Werkte het een niet, dan was het volgende alweer in de maak. Over alles werd verteld in haar marketing en de klant zag het één na het andere voorbijkomen. Alleen precies weten wat ze deed? Dat was niet duidelijk.
En misschien herken jij het. Dat je productaanbod niet goed in elkaar zit en je daardoor moeite hebt om je marketing aan te laten sluiten. Een productaanbod is een een verzameling van producten of diensten met een logische opbouw, zodat een klant constant bij jou iets kan kopen. En het is een gemiste kans als een klant niet gemakkelijk de volgende stap met jou kan maken omdat je productaanbod rammelt. Daarom geef ik je graag 5 signalen waardoor jij weet dat jouw productaanbod aandacht nodig heeft.
Op deze pagina ontdek je
5 meest gemaakte fouten om een productaanbod te ontwikkelen
Fout 1: Het aanbod bestaat uit te veel producten of diensten
Je wilt te veel oplossen en maakt voor elk probleem van de klant een aanbod. Jij lost alles op en het liefst ook voor iedereen 😉 En dit is jouw mooie hart die spreekt, gevoelige ondernemer, alleen krijg je hierdoor een hele reeks van producten of diensten. In dit grote aanbod raakt jouw klant de weg kwijt wat er werkelijk bij hem past. Het resultaat is keuzestress en dan doet de klant online maar 1 ding... wegklikken en zoeken naar een plek waar wel een oplossing wordt geboden voor het probleem. Probeer je niet te laten verleiden om steeds nieuwe dingen te ontwikkelen. Focus je op 1 ding en wordt daar heel goed in. Je marketing kan deze boodschap dan veel sterker overbrengen, zodat klanten jouw aanbod gaan begrijpen en zien dat het voor hun een oplossing is.
Fout 2: Het aanbod volgt elkaar niet op
Veel ondernemers maken hun aanbod op basis van wat zij op dat moment bedenken wat eventueel goed kan zijn voor een klant. Er zit geen verband in en de rode draad in het aanbod onderling is niet aanwezig. Een goed aanbod heeft een start waar klanten je kunnen leren kennen en de eerste investering doen. Als ze de eerste resultaten hebben behaald, zijn ze eraan toe om de volgende stappen met je te zetten. Om dit mogelijk te maken moet er een duidelijke lijn in je aanbod zitten. Je weet welke stappen de klanten zetten en welke volgende problemen automatisch ontstaan. Daar sluit je op aan met je vervolgaanbod.
Als er een lijn in je aanbod zit, dan kan je marketing ingericht worden en aansluiten bij de stappen van jouw klanten. Dit kan zelfs op de automatische piloot. Zo gaat je marketing samenwerken met je aanbod en breng je klanten van de ene mogelijkheid naar het volgende aanbod. Jij weet precies wat de klant nodig hebt als hij een stap met jou heeft afgerond en je marketing sluit daar naadloos op aan door het volgende aanbod te doen voor jouw klant.
Fout 3: Het aanbod past niet bij het probleem van de doelgroep
Als je niet goed weet wie je ideale klant is, dan wordt het ook lastig om het allergrootste probleem te ontdekken. Veel ondernemer vertrekken vanuit het maken van hun aanbod en gaan daar een doelgroep bij bedenken. Mijn tip is om het om te draaien. Ga eerst in kaart brengen wie de ideale klant is, zodat je weet weten problemen deze ervaart. Maak daar een aanbod voor, zodat deze veel sterker aansluit op de situatie van de klant.
Fout 4: Het aanbod als duizend in een dozijn neerzetten
Als jij niet goed weet welk resultaat jouw aanbod oplost, dan zie je vaak dat je wollige taal gaat gebruiken om het te omschrijven. Het is niet duidelijk en dan heb je veel taal nodig om het te omschrijven. Hierdoor wordt je marketing wollig en kun je het niet onderscheidend genoeg neerzetten. En in al het marketinggeweld dat ondernemers nu inzetten, verdwijnt jouw boodschap met jouw prachtige aanbod. Zonde en niet nodig als jij goed weet wat het resultaat is van jouw aanbod. Wat lost het op en welke stappen worden van A naar B gezet? Probeer dit glashelder terug te laten komen in je marketing, zodat jouw boodschap opvalt en gelijk de aandacht vangt.
Fout 5: Het aanbod staat allemaal tegelijk in de etalage
Vaak nemen ondernemers niet de tijd om hun aanbod duidelijk in de etalage te zetten. Het is soms ook best eng om alleen de aandacht te hebben op 1 product terwijl je nog zoveel meer kan betekenen. Alleen je marketing wordt onduidelijk als jij alles door elkaar probeert te communiceren. Kijk voor jezelf of je een planning kunt maken, waarin je de klanten rustig de tijd geeft om over je aanbod na te denken. Klanten hebben vaak 7 - 12 contactmomenten nodig om te beslissen om met jou in zee te gaan. Geef je klanten deze tijd en probeer niet alles tegelijk te promoten.
Een ijzersterk productaanbod maakt je marketing makkelijker
Terug naar Saskia en haar situatie waarin haar productaanbod invloed had op haar marketing. We zijn rust gaan aanbrengen en duidelijkheid in haar productaanbod. Nu worden de klanten ontvangen met een eerste aanbod. Laagdrempelig en een eerste kennismaking met haar aanbod. Het is zo ingericht dat ze wel resultaten behalen en dus enthousiast worden over Saskia en haar aanpak. Hierna wordt een vervolgaanbod gedaan, waar klanten graag instappen. Ze willen namelijk ook de volgende stappen graag met haar zetten. Haar marketing is hierdoor heel eenvoudig geworden. Deze sluit helemaal bij dit proces. Dus eerst aansturen op laagdrempelig aanbod om kennis te maken en daarna gaat de interne marketingmachine draaien om klanten uit te nodigen voor het vervolg.
Saskia heeft nu geen problemen meer om haar marketingverhaal te vertellen en klanten stappen makkelijk in. Het is duidelijk en er is structuur. Hierdoor kan haar marketing ook veel beter aansluiten en doen wat het hoort te doen, namelijk aandacht trekken voor haar aanbod.
Als je dit artikel waardevol vindt voor je business help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Vertel eens...
Kan jouw productaanbod aangescherpt worden? en waarom?
Geef een reactie