Als ondernemer kun je soms verdrinken in het werk. Er ligt veel op jouw bordje. Hoe zorg je ervoor dat je plezier houdt in het ondernemen en dat de werkdruk behapbaar blijft?

Kun je alles tegelijk doen als ondernemer?

Ik sprak laatst een klant die het lastig vond om alle ballen in de lucht te houden. De administratie, de marketing, social media, nieuwsbrieven, sales... als onderneemster was het best moeilijk om alles in orde te krijgen in de tijd die ze had. Ze concludeerde dat ze vaak 's avonds nog dingen aan het doen was en in het weekend de administratie bijwerkte. Hierdoor bleef er weinig tijd over voor haar privé-leven en daardoor ging het plezier een klein beetje uit het ondernemen. "Wanneer ben ik dan ooit klaar?"

Is ondernemen alleen maar hard werken?

Tijd om er iets aan te doen en om de fun terug te brengen in het ondernemen. Zeker als je iedere keer weer uitgevloerd op de bank ploft. Puur, omdat de werkdruk te hoog is geworden en je uit alle macht probeert om alles te doen. Ik heb 7 sleutels voor je gemaakt, die je helpen om een solide, stressvrij en succesvol bedrijf te bouwen.

 

Sleutel 1: Maak een realistische planning

Heel vaak is er geen planning, alles wordt à la minute gedaan en daardoor werk je keihard om alles voor elkaar te krijgen. Je hebt geen overzicht wat je wanneer gaat doen en je rent van de ene taak naar de andere. De dingen die je jezelf had voorgenomen om die dag te doen, daar kom je niet aan toe. Je hebt keihard gewerkt, maar je weet eigenlijk niet meer precies wat je hebt gedaan. Hoe meer routine jij in je bedrijf kunt krijgen, hoe meer je voor elkaar krijgt. Er is dan ook ruimte om het goed aan te pakken en dat maakt het veel leuker dan dat je het snel-snel zit te doen.

Sleutel 2: Kijk of je taken kunt bundelen en doe ze tegelijk

Even die bellen, dan een mailtje sturen. Reageren op social media. Heel vaak gaan we deze taken direct doen, terwijl het veel slimmer is om deze taken te bundelen. Dus in 1x 10 mensen bellen en ze allemaal afronden. Vaste momenten om op social media te reageren en dan iedereen een reactie geven. Het werkt veel efficiënter als jij taken kunt bundelen en ze allemaal tegelijk kunt doen. Zijn er dingen die je kunt samenvoegen op een lijst en daarvoor in 1 keer tijd vrij kunt maken in de agenda?

Sleutel 3: Je hoeft het niet allemaal alleen te doen

Als ondernemer komt er ook veel op je bordje en vaak probeer je alles alleen te doen. Het is sneller zelf gedaan, dan dat je het uitlegt aan een ander. Hierdoor ben je overal verantwoordelijk voor en drijf je bedrijf op jou. Als er dan wat met jou gebeurt dan lopen er gelijk heel veel dingen niet door. Kijk er eens naar. Is het echt niet over te dragen? Zeker als je werkdruk stijgt, dan mag je jezelf gunnen om dingen uit te besteden. Realiseer je ook dat je dan mensen kan aantrekken die er veel beter zijn in die specifieke taak en het daardoor ook veel sneller doen. Als voorbeeld je administratie. Misschien gruwel je ervan. Als je het uitbesteedt aan iemand die er echt heel goed in is, dan kun je er zeker van zijn dat je administratie een boost gaat krijgen. J nieuwe helper weet precies wat er moet gebeuren. Hij of zij heeft het zó gedaan en denkt vaak ook met je mee met zijn of haar uitgebreidere kennis van dat vakgebied. Dan heb je een win-win situatie te pakken. Je administratie loopt weer beter en jij kunt je focussen op wat je het allerleukste vindt om te doen.

Sleutel 4: Werk vooruit

Weet je al wat je volgende maand gaat doen? Of is het hele jaar al in kaart gebracht? Vaak niet. Heel veel ondernemers zijn adhoc aan het werk. Hun marketing wordt op het laatste moment bedacht. Tijd om acties te bedenken, is er vaak niet. Hierdoor werk je keihard en kun je toch het gevoel hebben dat je achter de feiten aanloopt. Denk eens wat verder vooruit. Ja, daar moet je even de tijd voor nemen, maar het levert veel meer tijd op. Wat moet er deze week gebeuren? En volgende week. Kun je ook al zien wat er volgende maand gedaan moet worden? Is er bijvoorbeeld een belangrijke dag zoals Valentijn, Pasen, Sinterklaas of Kerst etc.? Je weet al dat deze dagen eraan komen. Begin om dit voor jezelf in kaart te brengen en ga de acties bedenken die je dan gaat doen. Je kunt dit al helemaal klaar hebben staan als de datum er echt is. Scheelt veel stress, omdat lastminute marketing verleden tijd is. En je krijgt weer eens de tijd om echt leuke dingen te verzinnen. Toen ik op een marketing- en communicatiebureau werkte, bedachten wij in de winter de acties voor de zomer en in de zomer de winteracties. Lukt het jou ook om vooruit te werken, dan krijg je meteen ruimte en overzicht.

Sleutel 5: Hou aandacht voor je pauzes

Als je hard aan het werk bent, dan vliegt de tijd voorbij. Drie keer knipperen en de dag is voorbij. Een grote valkuil van veel van mijn klanten is dat ze geen pauze nemen. Ze gaan gewoon door en bijten zich vast in al het werk. En geloof mij dat vinden ze ook nog erg leuk ook. Alleen geen pauze nemen, betekent dat je geen afstand neemt van wat je aan het doen bent. En wanneer krijg je de beste ideeën of zie je dingen scherp? Juist ja... als je even wat afstand neemt. Dus hou aandacht voor je pauzes en respecteer de tijd dat je even uitplugt.

Sleutel 6: Maak keuzes en maak het helemaal af

Keuzes maken, het kan je soms uitdagen. Waar doe je goed aan? Voor je het weet blijf je in kringetjes ronddraaien en maak je geen keuze. Je doet beetje van dit, van dat ook nog een stukje. Er is geen duidelijke aanpak en alles wordt een stukje gedaan, maar niet volledig geïmplementeerd. Je geeft een webinar, maar de follow up na het webinar ontbreekt. Terwijl 20% koopt tijdens het webinar. Terwijl 80% van de verkopen ná een webinar plaatsvindt. Zo mis je kansen en blijf je het gevoel hebben dat dingen niet werken. Hierdoor kan het gevoel ontstaan dat je weer iets nieuws moet inzetten. Stop, maak alles af en zorg dat de complete strategie is ingericht.

Sleutel 7: Zorg voor vaste ritmes

Ritmes zitten in de natuur en zorgen ervoor dat er altijd groei is. Als je ritmes in je bedrijf kunt aanbrengen is er altijd groei. De dingen die je doet, die doe je consequent. Alleen kan dit een uitdaging zijn, want voor je het weet is de dag voorbij. Kijk of je ritmes aan kunt brengen. Maandag is bijvoorbeeld blogdag. Dinsdag is de dag dat je je social media inplant. En zo maak je vaste ritmes in je bedrijf. Als je mij had gezegd dat dit het succes zou zijn van mijn bedrijf dan had ik je 5 jaar geleden uitgelachen. Maar het werkt! Consequent de dingen doen die zorgen voor groei. Ook de verkoop, want die bungelt er vaak een beetje bij. Als je hier een ritme in kunt brengen, dan ga je het voortdurend doen zonder dat het je moeite kost.

Hoe harder jij gaat forceren, hoe langer de weg naar succes wordt

Ik weet ondertussen: hoe harder jij je gaat vastbijten, hoe moeizamer het ondernemen gaat. Je bent met niks anders meer bezig en de druk gaat niet van de ketel. Deze aanpak zorgt ervoor dat het succes veel langer op zich laat wachten en op een gegeven moment loop je vast. Totdag je de 7 sleutels gaat toepassen in je bedrijf, en je bedrijf begint te groeien zonder vastlopers.

 

Welke sleutel ga jij allereerst oppakken? en waarom?
Deel het hieronder in een reactie.