Vallen je online inspanningen tegen? Vol enthousiasme ben je met je Facebook advertentie gestart. Je hebt nagedacht over de tekst. Er zit een mooie afbeelding bij. Eindelijk heb je uitgevonden hoe alle instellingen van een Facebook advertentie moeten staan... dus hup, je drukt op de groene knop 'publiceer'. Laat de aanmeldingen voor je nieuwsbrief nu maar binnenstromen.

Vol spanning wacht je op je resultaten. Je hebt zo je best gedaan om het in de lucht te krijgen. Alleen blijkt (zoals bij zoveel ondernemers) het resultaat tegen te vallen. Niks geen gouden bergen. Ja, misschien krijg je een like van de buurvrouw op je Facebook advertentie, maar daar blijft het dan wel bij. Gefrustreerd zit je te staren naar je scherm, wat een gezeik dat online ondernemen. Daar gaat je tijd, energie en geld!

Zijn je online inspanningen teleurstellend?

Geloof mij, resultaten uit je online inspanningen krijgen is lastiger dan veel experts je in hun mooie webinars willen laten overkomen. Het is een compleet samenspel van allerlei online inspanningen. Ik hou van dit spelletje. Steeds onderzoeken, wat gebeurt er als ik dit doe? Wat gebeurt er al ik dat doe? Splittesten, optimaliseren, tweaken en bijschaven, zodat de succesformule steeds dichterbij komt. Is er iets leukers? Ik vind van niet.

Alleen het kost tijd om dit te ontdekken. Het is niet van de één op de andere dag een succes. Voor bijv. een Facebook advertentie is het uitpuzzelen welke afbeelding het beste werkt. Wat zorgt ervoor dat een klant klikt op een button? Welke tekst moet op de landingspagina staan, zodat de klant de pagina niet weg klikt? Je bent net een detective die steeds verder speurt naar de oplossing. En dat is een spel, daar moet je van houden, maar ook de tijd voor nemen.

Geen zin om veel tijd kwijt te zijn aan online marketing

Veel ondernemers willen dit online spelletje niet spelen. Misschien jij ook niet. Wil je helemaal niet in je statistieken duiken, maar wil je direct resultaat hebben. Dat snap ik ook. Niet iedereen heeft dezelfde passie om te ontdekken wat er aan de hand is als de online marketing inspanningen tegenvallen.

Als jij klanten wilt via online marketing, dan heb ik slecht nieuws voor je. Het is toch de bedoeling dat je het spitten in je statistieken leuk gaat vinden en het speurwerk ook. Sorry... het is gewoon zo.

Moet je het dan allemaal zelf doen? Welnee, dat hoeft niet, maar je moet wel precies weten wat er gebeurt. Je kunt online marketing alleen succesvol inzetten als je weet wat je doet. Dus als je weet hoe jouw online spelletje precies werkt.

Weet wat het effect is van je inspanningen

Wat gebeurt er als je alleen een webinar geeft? Wat is het resultaat als je eerst een weggever deelt en dan een webinar geeft? Zit daar verschil in met het direct een webinar aanbieden? Maakt dit uit voor jouw verkoop of niet? Als je online je bedrijf runt, dan zit je daar bovenop. Je wil precies weten wat werkt en wat niet werkt, zodat je het kunt opschalen als je een succesformule hebt gevonden.

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy verklaring.
Ik Accepteer
[VOORBEELD] Een online spelletje wordt niet goed gespeeld

Anneke, mijn klant, wilde ook het online spelletje spelen. Alleen ze dacht slim te zijn en alles uit te besteden. Hoppa, over de schutting ermee... dan komt het vast goed. Helaas bleek het tegendeel waar toen ik ging meekijken. Er werden essentiële stappen niet gezet, waardoor de ideale klant niet bereikt werd en de verkopen uitbleven.

Het spelletje werd voor een gedeelte gespeeld en dat zie ik heel vaak. Een gedeelte wordt ingezet, maar wil je online ondernemen dan moet de volledige marketingmachine ingericht worden. Bij Anneke werd bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van retargeting campagnes waardoor de warme markt niet werd bereikt. Terwijl deze klanten veel verder in het verkoopproces zitten, dus dat is de allerbelangrijkste doelgroep van iedere campagne. Die hebben vaak een klein zetje nodig om klant te worden. Een retargeting campagne kan ervoor zorgen dat het aanbod nogmaals onder de aandacht komt en dat de klant overgaat tot de koop.

[TIP] Zorg dat je retargeting campagnes inzet om je aanbod nogmaals onder de aandacht te brengen aan de warme markt die precies weet waar je het over hebt.

Verder was er geen goede follow up. Er werd een webinar gegeven en daarna werd de communicatie stil. Terwijl de kracht van online verkopen in de follow up zit. 20% koop direct en 80% komt uit de follow up. Als je dan de follow up niet goed in regelt dan sta je aan het einde beteuterd te kijken naar je resultaten. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die, als dit ingericht wordt, ziet hier de kracht van het online verkopen zit. Ik heb al zo vaak met mijn klanten meegemaakt, dat als ik dan advies geef om op te volgen... er 's avonds een appje komt... "De verkopen komen binnen!" Zo eenvoudig, maar zo krachtig.

[TIP] Richt je volledige marketingmachine in met follow up acties zoals mailen, bellen, chatten etc.

Anneke kreeg wel steeds resultaten te zien van de inspanningen, maar eigenlijk wist ze niet zo goed wat ze daarmee aan moest. Ik ben haar gaan laten zien hoe je naar de cijfers kijkt en toen zag ze haar eigen manco's in haar campagnes. We gingen vergelijken met andere campagnes en zagen dat er grote verschillen zaten in de resultaten. Terwijl er flink geïnvesteerd was en de resultaten betreurend waren.

[TIP] Zorg dus dat je weet hoe je kijkt naar de statistieken. Laat je niks wijsmaken en weet zelf of een campagne het goed doet of niet.

Frustreert online ondernemen jou tot nu toe alleen maar?

Er is dus heel veel frustratie en irritatie over het online ondernemen. Het spelletje is dus niet zo makkelijk als gedacht. Zelfs niet na de vele trainingen en cursussen.

Al mijn klanten zijn snelle ambitieuze ondernemers. Die willen direct resultaat hebben. Alleen als dat resultaat uitblijft en dan frustreert dat. Uren zijn erin gaan zitten en dan blijven de verkopen uit. Ik snap goed dat het dan als een hoop gezeik voelt. Toch wil ik je uitnodigen om het spelletje te spelen. Laat mij meekijken. Door mijn ervaring zie ik direct wat er aan de hand is of waar je steken laat vallen. Het mooie is dat het je niks kost. Mijn marketingcheck is gratis... Je zult niet de eerste zijn waar de marketingmachine niet volledig is ingericht en we vrij snel achterhalen wat er aan de hand is, zodat je het kunt oplossen.

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS MARKETINGCHECK aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.