Ik had het de afgelopen week op mijn social over de volgers obsessie, maar meer likes of volgers helpt niet om meer klanten te krijgen. Het is als een soort epidemie die zich verspreidt onder social media gebruikers: de obsessie met volgers en likes. En misschien herken je het wel, die constante vraag die door je hoofd spookt: “Groeit mijn bereik? Krijg ik meer volgers? Oehhh zoveel likes…”
Het is als een eindeloze jacht, een race die nooit eindigt. En eerlijk gezegd, ik zie mensen overal achter die volgers aanrennen, als een stelletje dolle honden. Maar laten we eens een stapje terug doen en een reality check doen over likes en volgers aantallen.
Op deze pagina ontdek je
De valkuil van likes en volgers
Veel ondernemers zijn er iedere dag druk mee in de weer, die eeuwige jacht naar meer likes en volgers op social media. Alsof dat de enige weg is naar succes. Maar laten we eerlijk zijn, betekent meer likes ook automatisch meer omzet? Niet per se. Te vaak vergeten ondernemers dat ze al een schat aan potentiële klanten hebben, maar dat die soms gewoon over het hoofd worden gezien in de race naar meer online bekendheid. Je hebt geen 15K volgers nodig of 10K nieuwsbrieflezers. Jij kunt heel eenvoudig uit de leads die al bij je zijn, je omzet voor deze maand halen.
Meer likes is niet de oplossing voor jouw omzetprobleem
Het draait niet alleen om het vergaren van volgers, maar vooral om het bereiken van je zakelijke omzetdoelen. toch? Je bent tenslotte ondernemer. En hoe halen we die omzet, niet door alleen maar meer likes te verzamelen. Je denkt iedere maand goed na over met welke producten je deze omzet wilt halen en wat je tacties is om daar klanten voor te krijgen. En ja, het kan zijn dat je daar social media voor inzet, maar er zijn zo ontzettend veel manieren om klanten te krijgen. Maar die vergeten we omdat we alleen maar gefocust zijn om op meer likes om meer klanten te krijgen. Kies je dan toch voor de tactiek content op social media, wees dan authentiek in je content en besef dat het niet draait om influencer worden, maar om echte klanten binnen te halen en omzet te maken. Dat vergt een heel andere aanpak dan die van een influencer die inderdaad gaat voor zoveel mogelijk volgers of likes.
De waarde van bestaande leads
Wat veel ondernemers over het hoofd zien, is de waarde van de leads die ze al hebben. Focus op het omzetten van die leads naar betalende klanten, in plaats van je blind te staren op het aantal volgers. Het gaat niet altijd om kwantiteit, maar om de kwaliteit van je connecties. Zo haalt een klant van mij haar omzet uit 300 volgers. Dat bewijst dat het niet draait om de aantallen, maar om de juiste volgers hebben en die benaderen met content die aanzet tot aankoop. Te weinig verkopen heeft vaak meer te maken met de kwaliteit van je content dan met de likes of volgers die je hebt.
Focus op je huidige leads voor groei
Het draait niet alleen om het vergroten van je bereik, maar vooral om gerichte communicatie en waardevolle interacties. Neem de tijd om echt contact te maken en waarde toe te voegen aan de levens van je potentiële klanten. Het draait ook niet alleen om hoeveel likes je hebt, maar vooral om hoe je je product of dienst aanbiedt. Een aantrekkelijk aanbod kan leiden tot een flinke toename in klanten, zelfs met een kleinere groep volgers. Het is tijd om de focus te verleggen van het vergaren van meer likes en volgers, naar het omzetten van je huidige leads naar betalende klanten. Met een gerichte aanpak en een waardevol aanbod kun je veel meer bereiken dan je denkt.
Likes en volgers zijn niet altijd de sleutel tot succes. Door te focussen op échte connecties en je huidige leads, kun je veel meer bereiken dan je denkt. Denk jij, hmmm ergens in dit proces gaat het bij mij verkeerd. Laten we dan samen aan de tekentafel gaan zitten. Ik kijk met je mee en zie zo waar jouw leads weglekken of wat de reden is waarom er geen nieuwe leads bijkomen.
Als jij aan de slag gaat met het focussen op de leads die al bij je zijn en minder op de likes of volgers aantallen, dan ga je merken dat je meer leads converteert naar betalende klanten. En dat is wat je wil om die omzetdoelen te halen.
Wil je de post van social media lezen? Check 👇🏻👇🏻👇🏻
Of luister de volgende podcast om meer klanten te krijgen uit je bestaande leads
<iframe style=”border-radius:12px” src=”https://open.spotify.com/embed/episode/0IdYRup327AVLM81Vd2ugv?utm_source=generator” width=”100%” height=”152″ frameBorder=”0″ allowfullscreen=”” allow=”autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture” loading=”lazy”></iframe>
Geef een reactie