Je staat op het punt om samen te werken met een razend enthousiaste klant, maar er is één vraag die door je hoofd blijft spoken: moet je deze klant vooraf laten betalen, of is dat niet verstandig? Is het beter om te wachten tot je hebt samengewerkt en je resultaten hebt geleverd voordat je om betaling vraagt? Kun je überhaupt vooraf betaling van de klant verlangen, of komt dat misschien wat vreemd over als je nog niets hebt gedaan?

 

Waarom zou je overwegen om een klant vooraf te laten betalen, vraag je je misschien af? Nou, als ondernemers hebben we allemaal wel eens meegemaakt dat klanten achteraf weigeren te betalen, zelfs nadat we onze diensten hebben geleverd. Of ze hebben al toegang tot je online training en besluiten dan plotseling dat ze stoppen met het programma. Tja, en dan komt de vraag "Wat doen we met de betaling?"

Zelf heb ik dit de afgelopen weken twee keer meegemaakt. Wel de tekentafelsessie geleverd, maar de klanten weigerden te betalen. Natuurlijk denk ik dan gelijk "Geen slimme zet Daan, om de betaling niet vooraf te vragen".  Maar soms denk je: "Ach, dat komt later wel". Nou niet dus... en dan getouwtrek om je factuur te laten betalen...Verschrikkelijk!

 

Duidelijke verwachtingen vanaf het begin

Kijk, ik begrijp best dat klanten liever achteraf betalen. Zeker als ze nog nooit met je samen hebben gewerkt en je tegenwoordig allerlei verhalen hoort over online oplichters. Dus ik snap wel dat ze niet meteen staan te springen. Maar door je klanten vooraf te laten betalen, leg je direct duidelijke verwachtingen vast over de samenwerking. Hierdoor verklein je de kans dat ze achteraf proberen onder de betaling uit te komen. Dat bespaart je niet alleen administratiekosten, maar ook de frustratie van het aanhoren van flauwe excuses waarom jouw klant vindt dat hij niet meer hoeft te betalen.

Even om het in een helder daglicht te zetten: stel je voor dat je je auto voltankt en vervolgens zegt: "Ik heb eigenlijk maar de helft nodig, dus ik betaal je maar de helft." Dat zou toch absurd zijn? Feit blijft dat de klant een afspraak met je maakt, een datum kiest en dan plotseling besluit om niet te betalen. Hoe dat werkt, begrijp ik eerlijk gezegd niet, maar dat gaat wellicht te ver voor dit blog.

Vooraf betalen voorkomt discussies over de waarde van de dienst

Wanneer de betaling al is gedaan voordat jij jouw aanbod gaat leveren, is er geen ruimte meer voor discussie over de waarde van de dienst. Jouw klanten hebben al ingestemd met de prijs en zijn meer geneigd om deze te accepteren, zelfs als ze na afloop twijfelen over de waarde. Het mooi is ook dat vooraf betalen versterkt de binding met je klanten. Ze hebben al geïnvesteerd en zijn daardoor meer geneigd om de waarde ervan te erkennen en te waarderen. Je gaat merken dat mensen er serieuzer mee omgaan en niet zoals ik de afgelopen weken had, dat ze niet komen opdagen.

Vooraf betalen voorkomt conflicten en ongemakkelijke situaties achtteraf

Vooruit betalen, nog voor ze jouw aanbod ontvangen geeft minder kans op discussies, creditnota's verzoeken, halveringen van facturen eisen of andere vormen van onenigheid na afloop. Ik zei het net al, zo'n situatie met een ontevreden klant is niet tof. De mailtjes die je ontvangt na het toesturen van je factuur zijn vaak venijnig, omdat de klant probeert onder de betaling uit te komen. Zelfs als je de klant fluitend naar buiten ziet lopen, kunnen deze conflicten zich voordoen. En jij denkt alleen maar: "Maar je was toch blij met dit, je zei dat en je had toch zoveel aan...".  Jouw klant kan zich er niks meer van herinneren en legt de bal vooral bij jou neer.

Vooraf betalen zorgt ervoor dat je business een stuk serieuzer overkomt

Een van de grootste uitdagingen zijn no-shows: mensen die zich aanmelden maar uiteindelijk niet komen opdagen. Door vooraf te laten betalen, verklein je dit risico aanzienlijk. Deelnemers zijn minder geneigd om af te zeggen als ze al hebben betaald. Als je vooraf betaald wordt komt jouw business een stuk zakelijker over en laat het zien dat je serieus bent over wat je doet.

Het grappige is ook dat als jij dit goed stroomlijnt dat het ook zorgt dat je klanten tevredener zijn. Want het klinkt misschien raar, maar het achteraf laten betalen roept soms onbedoeld ontevreden klanten op. Als de betaling nog niet is ontvangen, kan de gedachte bij de klant ontstaan: "Waarom zou ik betalen als ik niet tevreden ben?" en daardoor gaat deze juist heel kritisch kijken naar wat je samen hebt gedaan. Heeft iemand betaalt, dan is iemand hier helemaal niet mee bezig want dit punt is al voorbij.

 

Kortom, vooraf betalen  is niet alleen een slimme zet om gezeur achteraf te verminderen, maar het biedt ook vele andere voordelen. Het stelt duidelijke verwachtingen, voorkomt discussies over de waarde, versterkt de binding met jou en de klant, minimaliseert conflicten en draagt bij aan een professionele uitstraling. Dus waar wacht je nog op? Vanaf nu is dit jouw werkwijze en je vraagt vooraf om betaling. Jouw business verdient dit.

 

Enne, weet je niet zo goed welke prijs je moet vragen voor je aanbod? Luister dan deze podcast eens

 

Of vind je het lastig om je prijs te noemen in een verkoopgesprek? Dan is deze ook fijn om te luisteren