Wil je eenvoudig en snel je programma aanbieden, dan is een e-mailcampagne een stap die je kunt overwegen. Een e-mailcampagne kan je een omzetboost geven en toch krijgt het niet altijd de aandacht die het verdient. En met de mogelijkheden die er nu zijn, is het heel eenvoudig om een geautomatiseerde e-mailcampagne op te zetten. Een eenmaal goed ingerichte automation met follow up mailingen gaat jou helpen om onder de aandacht te blijven en je programma's te verkopen.
De juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon
Met een automatische campagne verstuur je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. We kunnen namelijk ontzettend veel monitoren en daar een campagne op inrichten. Zo kun je zien dat iemand iets in een winkelwagentje heeft gedaan, maar niet heeft afgerekend. Als dat geen verkoopsignaal is dat iemand geïnteresseerd is in jouw programma, dan weet ik het niet meer. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat door een verlaten winkelwagen campagne zo’n 20% van de doelgroep alsnog converteert! Reden dus om een goede e-mailcampagne te ontwikkelen. En als je bedrijf groeit naar de volgende fase, dan wil je gebruik maken van deze slimme technieken. Wanneer de campagne eenmaal is ingesteld, heb je er (nagenoeg) geen omkijken meer naar.
Campagnes die automatisch verlopen
Als drukbezette ondernemer is het vaak lastig om tijd vrij te maken om een nieuwsbrief te ontwikkelen. Je wordt opgeslokt door de dagelijkse werkzaamheden en daardoor frommel je een nieuwsbrief vaak tussen werkzaamheden. Ik zie dit zo vaak. Terwijl een nieuwsbrief en e-mailcampagne zo belangrijk is. En met automatische campagnes hoeft het ook niet al je tijd op te slokken. Automatische campagnes worden ook wel ‘event-driven’, ‘event-based’ of ‘trigger-based’ campagnes genoemd. Ze gaan draaien als een klant bijvoorbeeld een e-book of een challenge heeft aangevraagd. Vooraf regel je welke e-mails worden verstuurd en zo communiceer je met klanten, terwijl jij aan het werk bent. Hierbij kan ook bijgehouden worden of de klant op een link klikt. Op basis van deze gegevens wordt besloten welke volgende e-mail wordt verstuurd. En deze mogelijkheid is zo waardevol voor ondernemers. Samen met mijn klanten heb ik campagnes ontwikkeld die een heel jaar zijn ingericht. Het is een geoliede machine die in 1 keer ingericht kan worden.
E-mails waar je geen omkijken meer naar hebt
Zie je de mogelijkheid voor het verkopen van jouw programma's? Als jij deze e-mail machine opzet, kun jij constant jouw programma onder de aandacht brengen. Dit is het geheim van de ondernemers die doorgroeien naar de volgende fase. Zij bedenken echt niet iedere keer een nieuwe mailing en zitten te staren naar het beeldscherm om te bedenken wat ze nu weer willen vertellen. Zij hebben echt geen 100 blog tips nodig. Ze hebben het hele proces van A tot en met Z in kaart gebracht. En sluiten aan bij iedere fase van de klant. Je kunt vanaf nu een e-mail campagne herhalen naar alle nieuwsbrieflezer die jouw mailing over het programma niet hebben geopend. Onderzoeken laten zien dat het aantal ontvangers die de e‑mail openen stijgt en je meer aanmeldingen voor een event krijgt of meer downloads van je weggever realiseert.
4 tips voor het maken van een automatische e-mailcampagne
Tip 1 - Welke e-mailcampagne ga je sturen?
Bedenk wat de trigger is om jouw automatische e-mailcampagne gaat starten. Heb jij bijvoorbeeld een online training en kunnen klanten het eerste hoofdstuk bekijken? Een mooie trigger om te starten met je follow-up mailingen. Met het maken van de online training heb je een bepaald doel voor ogen, anders had je de training niet gemaakt. Kijk hoe e-mailmarketing je hierbij kan ondersteunen en welke resultaten deze campagne moet opleveren. De tijd om zo maar wat te doen is voorbij 😉 Monitor of de resultaten worden behaald en de e-mailcampagne bijdraagt of aangepast moet worden. Als je het doel van de e-mail campagne vaststelt, kies je ook gelijk de soort automatische e-mail campagne.
Tip 2 - Voor wie is de e-mailcampagne?
Met een automatische e-mailcampagne is het mogelijk om verschillende doelgroepen te benaderen. Er kan een automation lopen voor klanten, eentje voor leads, eentje voor slapende contacten etc. Ieder krijgt zijn eigen boodschap afgestemd op de fase waarin de klant zich bevindt in het verkoopproces. Dat is toch geweldig! En zie je de kracht van deze mogelijkheid? Je gaat ijzersterk communiceren. Maak daarom overzichtelijk met welke doelgroepen jij communiceert en welke boodschap daarbij hoort. In welke fase van de Know-Like-Trust opbouw zit de klant? Je kunt namelijk begrijpen dat warme contacten een andere communicatie hebben dan een prospect die voor het eerst een e-mail van je krijgt. Stem dus goed af en verplaats je in jouw doelgroep. Welke boodschap wil deze ontvangen? Zo kreeg ik laatst een mail van een bedrijf waarmee ik samenwerk. Ik krijg toch steeds een nieuwsbrief waarin ze net doen of ik ze nog niet ken. Nu kunnen ze een potje bij mij breken, maar je kunt je voorstellen dat een uitschrijving in 1 click is gerealiseerd.
Tip 3 - Bepaal de volgorde van de follow up mailingen
Waar begin je met het opzetten van een e-mailcampagne, want dit kan je overweldigen als je niet weet waar je moet beginnen. Maak het visueel voor jezelf. Wat ik met mijn klanten altijd doe is het letterlijk terugkoppelen aan een live gesprek met een klant. Stel je hebt een boek en deze overhandig je fysiek aan je klant. Wat zeg je dan? Als je de klant na een week tegenkomt, wat zeg je dan? Het mooie is dat we dit in real live heel goed kunnen en nooit spammerig overkomen. Alleen in mailing wil dit weleens voorkomen. Je bent dan te verkoopgericht en verplaatst je niet meer in de klant. Zie het verhaal voor je. Hoe neem jij de klant aan de hand en overtuig je deze om voor jouw oplossing te kiezen. Welke bezwaren komen naar voren en wat heeft een klant nodig om de stap echt te zetten. Maak hier een overzicht van op een groot vel en ga dan je campagne opzetten.
Tip 4 - Maak je e-mailcampagne
Als het verhaal duidelijk is, dan komt het maken van de content. Kijk eens of je nog materiaal hebt wat je kunt hergebruiken. Ik weet zeker dat je de laatste tijd veel content hebt gemaakt en wellicht kun je dit op een andere manier weer gebruiken. Ik hou van simpel en niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Misschien moet je wat bijschaven of aanvullen, maar het materiaal is vaak goed te gebruiken. Voor de overige content ga je tijd reserveren in je agenda om te maken. Maar wil je het helemaal slim aanpakken? Huur iemand voor je in, die zorgt dat je het materiaal kant-en-klaar ontvangt en dan kunt jij je richten op de werkzaamheden die je het allerliefst doet en waar jouw expertise voor nodig is.
Je richt dan de campagne in en dan kun je deze waardevolle strategie inzetten. En dan moet jij eens opletten wat er gebeurd. Het kost tijd om het van te voren te ontwikkelen, maar opeens gaat deze machine voor je draaien en levert het klanten op. Ook als jij even niet aanwezig bent of geen tijd hebt om een nieuwsbrief te ontwikkelen. Je communicatie is ijzersterk omdat je vooraf je hebt afgestemd en aansluit bij de behoefte. Je ziet namelijk in de statistieken of het aansluit en nodigt mensen uit om de informatie te lezen als ze nog niet hebben geklikt. Deze mogelijkheden zijn fantastisch en gaan je helpen om meer vrijheid te krijgen in het ondernemen. Je kunt namelijk na het ontwikkelen van de eerste e-mailcampagne de volgende ontwikkelen... en de volgende... en dan kom je op het punt dat mensen afvragen 'HOE JIJ DIT ALLEMAAL DOET' en zo zichtbaar bent. Nu weet je het geheim! Alles is van te voren al gepland en zo kun je vooruit werken 😉
Geef een reactie