Denk je dat je bedrijf gaat lopen als je je marketing optimaal hebt ingericht? Helaas. Een perfect draaiende marketingmachine heeft geen resultaat als je niet ook je sales, je productaanbod én jezelf op orde hebt. 

Als er in één pijler een vastloper zit, de sales bijvoorbeeld, zoals mijn klant van vorige maand merkte, dan heeft dat effect op het succes van jouw bedrijf.  Alles klopte in het plaatje van deze klant. Groot aantal volgers op social media, veel lezers van de nieuwsbrief, webinars, video's.. echt de hele marketingmachine draaide op volle toeren. Alleen de omzet was bedroevend.

Er werd weleens een programma verkocht, alleen was dat meer geluk dan wijsheid. Deze lieve klant wist namelijk echt niet te herleiden waar deze verkoop vandaan kwam.

Samen zijn we gaan onderzoeken wat er aan de hand was en de sales bungelde er een beetje bij. Ze vond dit ook lastig en ging het liever uit de weg. We kwamen samen tot 3 inzichten die jou ook kunnen helpen als je aan je bedrijf bouwt.

 

Inzicht 1: Sales werkt nauw samen met marketing

Marketing kan niet zonder goede sales. Als je sales rammelt, dan kunnen we door marketing goede leads naar je toebrengen, alleen het lukt je niet om daarna te verkopen. Het heeft geen nut om de marketingmachine dan op te schalen, want de pijn zit in het verkopen van je product.

Mijn klant kwam erachter dat de achterkant van haar bedrijf niet ingericht was voor de verkoop van haar producten. Er waren veel volgers, alleen er werden geen stappen gezet om het aanbod te verkopen. Toen wij dit meer zijn gaan optimaliseren, hadden met de eerst volgende nieuwsbrief een veel groter resultaat. Er werden programma's verkocht... yes!

 

Inzicht 2: Aantallen zeggen niks als je niet kunt verkopen

Ook de aantallen zijn niet genoeg om te verkopen. Je bereik is groot. Alleen schiet niet op als  de mailbox nog steeds stil blijft zelfs als je een nieuwsbrief hebt verstuurd.

Het aanbod van mijn klant werd via een nieuwsbrief aan heel veel lezers getoond, maar het was voor deze lezer niet duidelijk waarom het aanbod aantrekkelijk was om te bekijken. Resultaat was dat er niet op de link werd geklikt in de nieuwsbrief. De lezers werden niet uitgedaagd om stappen te nemen om de situatie te veranderen en ze klikte de nieuwsbrief al snel weg. Door dit aan te passen en de lezers uit te nodigen om het aanbod niet te missen, ging de door klik ratio omhoog en kwamen er veel meer lezers op de salespagina.

 

Inzicht 3: Marketing en sales vertellen elkaar veel

Sales geeft je veel inzicht over de klanten die je probeert te benaderen. Je ontdekt de taal die de klant spreekt als je in een verkoopgesprek zit met deze klant. Waardevolle informatie die je kunt gebruiken in je marketing. Andersom ontdek je door je marketing veel over je klanten. Je ziet waar klanten op reageren en waar hun interesses liggen. Deze inzichten kun je terug laten komen in je verkoopgesprek.

Mijn klant is ook beter gaan luisteren wat haar klanten vertelde tijdens de gesprekken. Het bleek dat daar waardevolle informatie over de problemen van haar klanten werden gedeeld. Haar klanten deelde de bezwaren om iets te veranderen en hierdoor kon ze ijzersterke blogs maken. De klant herkende zich in de content en er werd sneller een stap gezet om contact op te nemen.

 

Je marketing haalt niet de resultaten die je ervan verwacht

Als ik met klanten bekijk waarom de resultaten van hun marketinginspanningen tegenvallen, komt sales als de boosdoener naar voren. Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen inspireren om aandacht te hebben voor je sales. Pak het op als het niet je sterkste kant is van het ondernemen. Het is een belangrijke pijler om een succesvol bedrijf op te bouwen. Net als jijzelf en je productaanbod, maar daar vertel ik in deel 2 en 3 meer over.

 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je business help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Vertel eens...

Kan jouw sales aangescherpt worden? en waarom?

 

 

Deel 1 lezen? Een goed productaanbod is de kracht achter je marketing >> Klik hier <<