De decembermaand staat weer voor de deur en de decemberstress neemt bij verschillende ondernemers toe. Het einde van de maand is in zicht en het het nieuwe jaar staat om de hoek. Veel ondernemers maken in deze maand het plan voor het nieuwe jaar. Alleen ben je al zo druk met het runnen van je bedrijf en daar komt alle december pracht en praal dan ook nog eens bij. Er schiet regelmatig door je hoofd: "Moet ik dan nog meer uren maken of harder werken om alles in goede banen te leiden?"

Het pijnpunt zit normaal al in het werk dat op je afkomt. Eerlijk gezegd word je er een klein beetje knettergek van, want je kunt het net bolwerken. Van alle kanten komen klanten naar je toe en jij zie je werkzaamheden iedere keer weer toenemen. Ondertussen ben je brandjes aan het blussen. Je voelt aan alles dat je op de goede weg zit, je volgt je groeipad, je bent op weg naar je doel, maar nu je op dit pad zit... gebeuren er wel een aantal interessante dingen!

A. Je hebt echt geen tijd meer, want je bent eigenlijk alleen maar bezig om facturabel te zijn en praktische dingen op te lossen. Maar juist dat strategische stuk, waarvan je geleerd hebt dat je daar ook tijd aan moet besteden, daarvoor heb je geen tijd meer.

 

B. Het opbouwen van een team is lastig. En omdat je het zo druk hebt, denk je: "Ik kan wel een team bouwen, maar ik heb niet eens tijd om het werk over te dragen". Daarnaast is het verdienstuk dus toch nog een dingetje, want nu zit je nog zelf dingen te doen. Goed, je denkt regelmatig… geef ik het aan mijn VA of steek ik het geld in mijn eigen zak? Je wilt wel inspringen op de kansen in de markt, maar je mist deze kansen/omzet, omdat je teveel in de uitvoerende rol zit. En per saldo is dat duurder!

 

De decembermaand is topdrukte voor ondernemers

Vergis je niet, in december komt veel samen. De feestdagen komen eraan en die vragen wellicht jouw aandacht. Daarnaast moeten zaken afgesloten worden en je wilt de nieuwe ideeën ruimte geven. Je loopt namelijk over van de ideeën die je kunt doen om je bedrijf verder te laten groeien, maar tijd is een beperkende factor. Herken je de frustratie? Je weet als je jouw ideeën de ruimte geeft...dan kost je dat een zondag en een zondagnacht, want met 1 blik op je agenda zie je direct dat je geen tijd meer hebt.

Je hebt alles gedaan, voor iedereen en je komt nu op een punt… dat wil ik niet meer. Het is ook niet meer in verhouding als je naar de fase van je bedrijf kijkt. Het risico is dat het boven je hoofd groeit. Je bent bezig met zaken waarvan je denkt: A. Dit vind ik niet meer leuk, B. Ik ben er niet goed in en C. Al die rot dingen die ik nu aan het doen ben die belemmeren mij om de dingen te doen waar ik wel heel goed in ben en waar mijn groei in zit.

Er zit geen rek meer in je omzet, je zit écht op jouw maximale inzet en als je denkt aan meer groei, is het enige wat je kunt denken: “ Moet ik dan nog meer uren maken?”

 

Wees gerust, jij komt de decembermaand door als je slimmer gaat ondernemen.

 

Ik geef je drie tips om in de decembermaand slim te gaan ondernemen, zodat jij geen kansen meer laat liggen door tijdgebrek.

 

Blijf gefocust en gemotiveerd om te blijven groeien
Continu komen er taken in je bedrijf naar voren die uitgevoerd moeten worden. Je hebt daar discipline voor nodig om te zorgen dat deze ook uitgevoerd worden. De verleiding is te groot om even iets anders te doen. Wil je groeien naar de volgende fase, kijk dan eens naar de zaken die jij steeds voor je uitschuift. Wat is er aan de hand. Weet je niet hoe je het moet doen? Is het plan nog niet helder? Of ontbreekt het je gewoon aan tijd? Misschien vind je het niet leuk om te doen? Kijk eens of je iemand anders kan inschakelen, zodat jij weer ruimte krijgt om je te focussen op andere werkzaamheden. Het zijn vast de werkzaamheden die je aangrijpt als je een andere taak steeds voor je uitschuift. Dat is namelijk wat je leuk vindt om te doen. Ga je daar dan op richten, want daar ben je vaak ook het beste in.

Je hebt dit nodig om het vol te houden en om volgende stappen te zetten. Heb je de stroom van werkzaamheden niet onder controle dan is het best lastig om daar relaxt mee om te gaan. Je voelt namelijk constant de druk. Het ene is afgehandeld en het volgende moet al gelijk gedaan worden. Kijk of je hier anders mee om kan gaan. Er komt namelijk heel veel op je af als ondernemer. Wees eens eerlijk heb je te veel taken op je bord?

 

Stop met het inspringen op nieuwe ontwikkelen in de online marketing

De keuzes zijn tegenwoordig enorm. Vandaag heb je iets nieuws uitgevonden en weet je hoe het werkt... morgen zie je jouw concurrent alweer een nieuwe tool inzetten. Terwijl jij nog stoeit met het inzetten van de ene tool, kun je onbewust het gevoel krijgen dat je achter de meute aanloopt. Is dat ook zo? Of mag jij kiezen welke tools je inzet die helemaal bij je passen. Maar nog veel belangrijker, die bewezen hebben dat ze doen wat ze moeten doen. Omzet genereren. Je wilt niet van de ene naar de andere tool vliegen. Blijf bij wat werkt en wat voor jou goed is. Is er een goede tool, geef jezelf dan de tijd om dit in te zetten en maak er gelijk een systeem van. Welk stuk is te automatiseren en wat heb je ervoor nodig om de tool echt goed in te zetten. Vaak zie ik halfbaken tools die ingezet worden, omdat ze niet de tijd krijgen om goed ingezet te worden. Een tijd geleden had je daar misschien nog tijd voor, maar nu vraagt jouw bedrijf om heel strategisch na te denken en de juiste keuzes te maken. Een slim marketingplan gaat je daarbij helpen. Een marketingplan die al bedacht is en die in alle rust opgezet wordt. Zodat je kunt bijsturen en niet in het wilde weg dingen verzint. Ook niet als de tools briljant is. Geef het de kans om onderdeel te worden van je totaalplan, zodat het echt voor je gaat werken en jij de rust bewaard. Less is more, vergeet dat niet. Zeker als je ijzersterk communiceert met een goed doordacht plan.

 

Cluster dingen om in 1 keer zaken weg te werken

Hoe goed jij je bedrijf ook inricht, er blijven taken naar jou toekomen. Het is dan handig om deze taken goed aan te pakken. Cluster ze en zorg ervoor dat je in een uur dat je voor iets reserveert, gelijk 10 van dit soort taken kunt wegwerken. Je bent er dan toch al mee bezig en je kunt het dan wellicht bundelen. Telefoongesprekken bijvoorbeeld. Plan dit in en loop gelijk de hele rij af. Focus je op deze acties, in plaats van dat dit gedurende week steeds bij je terugkomt.

Nog een voorbeeld, artikelen schrijven. Stel dat hiervoor jouw input nodig is (want vaak kan het ook door een tekstschrijver worden gedaan), maak dan gelijk meerdere artikelen. Die helemaal passen bij de aanpak van die maand. Je kunt dan ook de artikelen op elkaar laten aansluiten en er komt een opbouw in. Super waardevol, want je gaat echt het gesprek aan. Tegenover dan dit en dan dat communiceren, omdat je het op het laatste moment probeert te doen.

Soms heb je het nodig om een langere periode af te blokken. Plan dan eventueel je agenda vrij en ga heel gestructureerd aan de slag. Alles wat je in die week tegenkomt en het is een goed idee, zet het in 'het komt later' archief. Op het moment dat het goede idee past in het plan van aanpak, dan pak je de informatie erbij. Maar in je focusweek parkeer je ieder goed idee tot een later moment.

 

Laat je het weten of jij last heb van de werkzaamheden die in december op je bord komen? Geef het hieronder aan en ook of de tips jou helpen om zakelijk makkelijker de de decembermaand door te komen.