Als ik mezelf zou omschrijven, dan zou ik zeggen dat ik een vriendelijk doch uitermate nuchter type ben. Ik ‘geloof’ niet alles wat me verteld wordt. Nee, voordat ik een ‘verkoopverhaal’ echt ‘koop’, tackel en doorgrond ik alles. Wat houdt dat dan specifiek voor mij persoonlijk in? Ik heb ‘bewijs’ nodig, dat wat jij me vertelt geen ‘broodje aap’ verhaal is. Daarvoor zoek ik argumentatie. In eerste instantie, als ik je nog niet ken, ga ik op je website zoeken naar referenties van je klanten. Ik doe een soort internet zoektocht om na te gaan wat er ‘naar boven komt drijven’ als ik je naam in een zoekmachine stop.
Op deze pagina ontdek je
Ervaringen van anderen overtuigen jouw klanten
Het bewijs dat ik nodig heb, is eigenlijk vaak gebaseerd op de ervaring van anderen, die me verzekeren dat zij baat hebben gehad bij jouw product of begeleiding. Ik geloof eerder een ander zijn oordeel dan mijn eigen onderbuikgevoel dat me zegt dat ik jou wel kan vertrouwen.
Als wij een aankoop willen doen, gaan we uiteraard wel op ons gevoel af. Alleen is het ons soms afgeleerd om daarop te vertrouwen. We redeneren liever, wegen dingen tegen elkaar af en zoeken ‘bewijs’. Toch worden onze beslissingen vaak nog op ons onbewuste gevoel genomen. We onderstrepen ze echter wel met argumentatie en bewijs.
Hoe kun jij nu in je marketing en salesfunnel een ‘bewijs’ leveren dat je product onomstreden goed is en doordracht en beproefd door tevreden klanten?
Kijk jij weleens op van die reis-, of hotelsites die je de goedkoopste opties bieden voor je reis naar Wenen, Parijs of Madrid? Doe dat dan maar eens. Ga een naar www.trivago.nl of een andere site als www.booking.com of www.coolblue.nl. Overal op deze sites staan cijfers: ‘Er zijn u al 1000-den mensen voorgegaan, die tervreden zijn’. De reviews zijn geweldig. Slim genoeg staan er ook wel wat minder lovende tussen, zodat je ‘waakvlammetje’ blijft branden en niet door de verdacht goede recensies wordt uitgeblazen. To good to be true, dat vertrouwen we namelijk ook niet. Onze nuchtere aard heeft ons afgeleerd om in ‘sprookjes’ te geloven.
Wat bewijst voor jou dan het ‘nut’ van een product of dienst? Heel simpel. Cijfertjes en meningen van anderen.
1. Op veel websites wordt een getal genoemd van mensen die je voorgegaan zijn bij het boeken of aankopen via deze site. Dat cijfer staat prominent in beeld.
2. Er staan cijfers vermeld voor het product met reviews en aanbevelingen erbij.
3. Ook wordt vaak de druk opgevoerd, ‘er zijn nog drie plaatsen beschikbaar en tien mensen namen reeds een optie op deze plaatsen, als jij die snelle beslisser bent, krijg je een korting van een X bedrag, die klinkt als een klok.
Bewijs de klant dat deze een goede keus maakt
Bewijslast, proof, onomstotelijk bewijs dat jij goed zit met je keuze. Dat is waar je naar op zoek bent. Je werkelijke keuze maak je niet alleen op basis van deze gegevens. Natuurlijk komt je buikgevoel er ook bij kijken. Ik bijvoorbeeld heb een erg goede ervaring opgedaan met Coolblue. De service is goed, charmant, vriendelijk, de prijs okay. Niet eens persé altijd de laagste, maar ze halen het onderste voor me uit de kan. Dan koop ik liever voor een beetje meer bij hen dan voor een beetje minder bij een ander die ik minder sympathiek vind. Dat blijft immers een heel belangrijke aankoopfactor: ‘goodwill, aaibaarheid, sympathie en gunning’.
Kijk of jij dit kan toevoegen aan jouw communicatie. Bewijs dat de klant een goede keus maak door met jou in zee te gaan. Zet dit op je website en laat tevreden klanten voorbij komen op je salespagina's of in je salesfunnel. Ik weet zeker dat het je gaat helpen om de klanten te overtuigen om voor jou te kiezen als je dit gaat inzetten. En helaas zie ik dat dit nog te vaak ontbreekt bij verschillende ondernemers.
Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Bewijs jij het nut van je product of dienst? en HOE doe jij dat?
Geef een reactie