Een belangrijk onderdeel om klanten te krijgen is Facebook adverteren. Een Facebook advertentie is een hele mooie manier om leads te krijgen en je pipeline te vullen. Alleen worstelen veel ondernemers met dit blauwe monster om resultaten te halen uit hun Facebook advertentie. Ze nemen eindelijk de stap om te gaan adverteren, maar helaas levert het niet het resultaat die ze hadden verwacht. Hoe kan dat?
Waarom genereert mijn advertentie weinig of geen weergaven?
Wanneer je advertentie niet het aantal weergaven krijgt die je had verwacht (of zelfs geen enkele weergave), zijn er een aantal dingen die je kunt controleren, zoals je accountstatus, budget of relevantie van de advertentie. Facebook adverteren lijkt eenvoudig, maar in het begin is het echt puzzelen hoe het werkt om leads te krijgen.
Controleer de volgende onderdelen als je niet de gewenste resultaten uit een Facebook campagne krijgt:
- Is je budget te laag?
- Is je advertentie relevant voor de doelgroep?
- Is de advertentie net gestart en nieuw?
- Word je advertentie steeds aan dezelfde mensen getoond?
Is je Facebook advertentie budget te laag?
Jij bent niet de enige ondernemer die Facebook inzet om klanten te krijgen. Als je budget te laag is, kan een concurrent met een groter budget jouw doelgroep makkelijker bereiken en ervoor zorgen dat jouw advertentie niet toont wordt aan jouw gewenste doelgroep. Simpelweg omdat de concurrent meer geld uitgeeft om dezelfde doelgroep te bereiken en dus eerder getoond wordt. Zorg voor een goed budget, dan gaan je resultaten ook mee. Of wees gewoon realistisch en tevreden met het resultaat dat je met een lager budget haalt. Vergis je niet, ondernemers die de grote resultaten halen op Facebook, zetten hoge budgetten in. Alleen halen ze dat makkelijk eruit, omdat ze hun programma’s verkopen. In verhouding is de prijs per click dan laag, omdat ze een goed geprijsd programma verkopen.
Is je Facebook advertentie relevant voor de doelgroep?
Het kan zijn dat voor jou heel duidelijk is dat de Facebook advertentie bedoelt is voor jouw ideale doelgroep. Alleen als je de campagne draait is het stil met likes, reacties of resultaten. Kijk eens goed naar de Facebook advertentie. Is deze echt afgestemd op jouw doelgroep? Als je een Facebook campagne bedenkt, ga je ook in kaart brengen wie de doelgroep is. Mijn ervaring is dat ondernemers dat niet doen. Ze gaan uit van hun aanbod en maken daar een advertentie voor. Dat is de omgekeerde wereld. Je gaat eerst in kaart brengen wie de doelgroep is en waar deze behoefte aan heeft. Als je uitgaat van je aanbod, dan heb jij bedacht hoe het aanbod kan aansluiten. Dat is niet wat je wilt, laat altijd de klant centraal staan. Hoe goed bedacht een advertentie ook is, als deze niet aansluit… dan vallen de resultaten tegen.
Is de Facebook advertentie nieuw en loopt deze nog niet lang genoeg?
Je bent gestart met Facebook adverteren en nu is de verleiding groot om gelijk te kijken wat de resultaten zijn van je investering. Je hebt de stap gezet om om te investeren en dan wil je ook dat geld weer terug verdienen. We zijn tenslotte ondernemers, toch?! Wist je dat je een advertentie even de tijd moet geven om op gang te komen? Je gaat de resultaten vaak na een aantal uren zien, maar een advertentie heeft het soms ook nodig om 1 á 2 dagen op te starten en daarna resultaten te leveren. Dit komt door het algoritme van Facebook en dat maakt het Facebook adverteren soms zo lastig. Het algoritme van Facebook is namelijk het best bewaarde geheim. Geef jouw Facebook advertentie even de tijd en laat je niet verleiden om na een uur al te gaan kijken of je reacties hebt. Zie je dat jouw advertentie aanslaat, dan is het natuurlijk een hele slimme zet om je budget te verhogen om meer resultaten te behalen.
Je Facebook advertentie wordt steeds aan dezelfde mensen getoond
Zelf vind je het vast ook vervelend. Een Facebook advertentie die steeds langskomt, terwijl je echt geen interesse hebt in het aanbod. Ga voor de grap eens tellen hoeveel advertenties voorbij komen als jij Facebook bezoekt. Ik denk dat je tot de conclusie komt dat je heel veel advertenties gelijk uitschakelt en dat deze niet eens opvallen. Zo werkt het namelijk in ons brein en een advertentie die steeds aan dezelfde doelgroep wordt getoond… die wordt automatisch uitgeschakeld door je brein. Zorg er dus voor dat je doelgroep groot genoeg is en breng afwisseling aan. Soms kan een andere afbeelding een advertentie weer een andere insteek geven. Ook kun je jouw tekst aanpassen, waardoor een Facebook advertentie een andere kant belicht en nu wellicht wel interessant wordt. Het advies is om 1 keer per week een nieuwe advertentie te maken met een nieuwe afbeelding of tekst. Een advertentie die vaker dan 3x getoond worden aan een doelgroep, gaan minder goed presteren. Ook als deze advertenties vanaf de start veel interacties opleverde. Facebook grijpt dan in en toont de advertentie gewoon minder. Dat is toch zonde van het budget dat jij erin stopt.
Begrijp waarom jouw Facebook advertentie niet goed draait en de gewenste resultaten geeft
Je ziet Facebook adverteren kost tijd en aandacht. Je moet regelmatig de resultaten bekijken en bijsturen. En veel ondernemers starten een advertentie en gaan door met andere werkzaamheden die op hun lijstje staan. Dat gaat je Facebook advertentie niet helpen en kan ervoor zorgen dat je advertenties niks opleveren. En dat is zonde, je kunt dan beter stoppen met het adverteren op Facebook en je budget ergens anders in stoppen. Speel je het spel slim en ga je serieus om met een Facebook advertentie, dan kunnen de resultaten waanzinnig zijn.
Je ziet het zijn stuk voor stuk tips die je gaan helpen om niet onnodig geld te verspillen met Facebook advertenties.
Geef een reactie