Bijna iedere ondernemer heeft een website. Het is de plek waar je klanten kunt ontvangen en ze interesseren voor je producten. Alleen zijn de meeste websites slapende, saaie online brochures. Er gebeurt niks... en dan mis je alle kansen om via je website nieuwe klanten te krijgen. Vaak is een website gemaakt en is er veel tijd in gaan zitten. Alleen daarna komt er niet veel meer van terecht om de website bij te houden en steeds nieuwe content toe te voegen. De meest gestelde vraag is daarom ook... hoe krijg ik klanten met mijn website?

Je wilt namelijk van een slapende online brochure naar een plek waar klanten staan te popelen om samen met je te gaan werken. Een website die zorgt voor een constante stroom van klanten... alleen is het bij jou stil. Niks geen klanten die contact opnemen of bellen om te vragen naar meer informatie.

Als klanten jouw website bezoeken, dan zitten ze al met hun hand bij de muis en op de muis zit een mogelijkheid om met 1 klik de website weer te verlaten. Als je jouw bezoekers niet uitdaagt en direct duidelijk maakt dat ze op de juiste plek zijn voor hun vragen, problemen, wensen etc. dan klikken ze direct op deze knop. Weg.... en vaak komen ze nooit meer terug.

Met je website wil je daarom direct je expertstatus claimen en laten zien dat ze bij jou op de juiste plek zijn. In dit artikel ga ik je laten zien wat jouw website nodig heeft om er een online klantmagneet van te maken.

 

TIP 1 : Zorg voor een goede indeling van je website

Als een bezoeker de weg kwijtraakt op je website en deze niet makkelijk kan vinden wat hij/zij zoekt, dan is het vragen om een super snel vertrek van jouw website. Kijk maar eens naar jezelf. Hoe snel heb jij iets niet weg geklikt als je niet direct iets kunt vinden? Zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig door de website worden geleid.

 

TIP 2: Maak het niet te ingewikkeld om iets te kopen of te bekijken

Bedenk vooraf welke klantstromingen er bij bij jou zijn. Wat is de route die een klant aflegt op jouw website en klopt alles tijdens deze reis? Wanneer gaat iemand de koopfase in en sluit jouw website hier  op aan of jaag je klanten juist weg?

Ik zie te vaak dat er meerdere verkooppagina's achter elkaar worden gezet. Eerst een pagina waar de workshop op staat beschreven, dan wordt je doorgeleid naar de productpagina en daar moet je dan nogmaals klikken om echt naar de betaalmogelijkheid te gaan. Zorg ervoor dat een klant heel eenvoudig kan klikken en dat er dus overzicht is. Iedere onnodige tussenklik kan ervoor zorgen dat klanten de website wegklikken. Bekijk iedere keer, waar zoek de bezoeker van mijn website naar? En zorg ik ervoor dat dit zo eenvoudig mogelijk is?

 

Tip 3 : Weet welk doel elke websitepagina heeft

Voor enthousiasme wordt er een website gebouwd en heel vaak wordt vergeten om er strategisch naar te kijken. Wat is het doel van een bepaalde pagina? Komt dit doel ook echt naar voren of is het weggestopt tussen allerlei anderen doelen die je er ook tussen probeert te proppen?

Om dit goed te doen, is het nodig dat je heel duidelijk weet wie je doelgroep is. Waar zijn deze naar op zoek en hoe sluit de websitepagina hierop aan? Als je goed weet welk doel een pagina heeft, dan kun je ook de resultaten meten. Behaalt de websitepagina het doel of moet er nog aan gesleuteld worden? Heel veel ondernemers kijken niet op deze manier naar hun website en zijn al blij als hij online is. Toch kan het bijhouden van de doelstellingen het verschil maken tussen een klantmagneet en een klantenwegjager.

 

En vertel eens... zorgt jouw website voor klanten?