Soms zit de uitdaging in de angst om te verkopen. En die angst is interessant, want als je ondernemer bent, dan is jouw doel gegarandeerd.. geld verdienen. Dat is in wezen heel eenvoudig als je iets verkoop, zoals je aanbod of dienst. Maar wat gebeurt er als je in je broek poept bij de gedachte om iets te verkopen? Eerlijk? Je gaat het uit de weg, verkoopt niks en je bent meer aan het hobbyen dan een bedrijf aan het runnen.

Wil je jouw omzet laten stijgen, dan is het tijd om je angst om te verkopen aan te kijken en te overwinnen. Hieronder vind je 5 inzichten om je verkoop mindset te resetten en je angst om te verkopen te overwinnen.

 

Inzicht 1. Verkoop niet, start een gesprek

Vaak zijn ondernemers met een angst om te verkopen bang dat ze te verkoperig zijn. Een gladde harde verkoper, die je overal volgt en je constant iets opdringt. Stop, je begint gewoon een gesprek met een klant. Meer niet. Je hoeft helemaal niemand te overtuigen als je deze de eerste keer ontmoet. Stel vragen over hun bedrijf. Door vragen te stellen, kom je erachter of het een ideale klant is (of niet). Zodat je later de klant kan opvolgen. Maar start gewoon een gesprek met geen verwachtingen en leer de persoon die voor je staat beter kennen.

 

Inzicht 2. Bied aan om te helpen i.p.v. te verkopen

Wat is het eindresultaat van elk aanbod of dienst? Allemaal lossen ze een probleem op. Benader iedere klant met het idee dat je een probleem gaat oplossen i.p.v. te denken dat je iets moet verkopen. Helpen geeft een positiever gevoel dan verkopen. Dit helpt jou om het makkelijker voor je te maken om een gesprek aan te gaan met een potentiële klant.

 

Inzicht 3. Begin klein bij angst om te verkopen

Probeer niet heel de wereld te veroveren. Begin slim en ga vertellen over je bedrijf door het te delen met familie en vrienden. Daarnaast kun je het delen via social media, zodat je podium groter wordt en je meer mensen bereikt. Blijft dit consequent doen, zodat je een goed geoliede netwerkmachine wordt.  Als je hiermee begint, dan maak je een eerste start om in contact te komen met potentiële klanten.

 

Inzicht 4. Focus op je zielsmissie

Het promoten van je producten wordt makkelijker als je weet waarom je onderneemt. Waarom ben je ondernemer geworden? Wat is je missie? En in welk tijdsbestek wil je dit realiseren? Als je resoneert met je missie en de deadline waarin je dit wilt doen, dan wordt het makkelijker om te verkopen. Je ziet waar je het voor doet en dat motiveert je. Deel deze zielsmissie met je partner/ echtgenoot / familie / vrienden etc. zodat ze je accountable kunnen houden. Op deze manier doe je het voor je gevoel niet alleen, maar omring je jezelf met mensen die je upliften om je dromen te realiseren. Vaak wordt het dan ook makkelijker om te verkopen.

 

Inzicht 5. Ben je zelf super enthousiast over je producten en diensten

Als je trots bent op wat je aanbiedt, dan is het veel makkelijker om het te verkopen. Dus bekijk je marketing. Ken je jouw ideale doelgroep en hun verlangens of pijnen? Maak producten die aansluiten bij deze wensen van jouw ideale klanten. Dit product maak je dan het allerbeste wat er is te krijgen in de wereld. Zodat je eigen enthousiasme groeit, omdat het zo ontzettend tof is wat je wilt gaan doen. Door je enthousiasme breng je dit heel eenvoudig over op ideale klanten.

 

Bonus tip: Verzamel testimonials van klanten die tevreden zijn

Vraag testimonials van tevreden klanten en lees ze als je eventjes twijfelt om het te verkopen. Deze succesverhalen lezen helpt je te zien dat je nodig bent en dat de wereld wacht op jouw talenten / diensten / producten.

 

Als laatste inzicht wil ik je meegeven om vooral jezelf te zijn tijdens het verkoopproces. Probeer het niet zoals een ander te doen als dat niet voor jou werkt. Jij bent uniek en jouw ideale klanten willen graag samen met jou werken. Zeker als jij authentiek bent, jezelf bent en niet een verkooptrucje doet.

 

 

 

Wil je meer weten over klanten krijgen op jouw manier, vraag dan mijn Gratis Ebook aan "Verkoopgesprekken simpel en effectief houden".  Download het e-book, dan ik verklap welke vragen jij kunt stellen in je verkoopgesprek en klanten kunt overtuigen om voor jou te kiezen.

Zo weet jij precies wat jij kan doen om je aanbod te verkopen in de schaarse tijd die wij nu hebben en de daarbij behorende uitdagingen die het ondernemen nu net iets anders maken.

 

JA, ik wil de vragen hebben die je kunt stellen in een verkoopgesprek